Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

Usuwanie nagarów i zanieczyszczeń - Czysty układ dolotowy

Usuwania nagarów i zanieczyszczeń z układu dolotowego – wystarczą trzy środki!

Dlaczego w układzie dolotowym pojawiają się zanieczyszczenia? Jak wpływają one na pracę jednostki napędowej? Jak skutecznie usunąć zanieczyszczenia z układu dolotowego? Jak wyczyścić kolektor dolotowy? Jak wyczyścić przepływomierz powietrza? Jak wyczyścić przepustnicę? Jak wyczyścić turbosprężarkę?

Układ dolotowy działa podobnie jak układ oddechowy u człowieka. Dostarcza powietrza. Kiedy układ oddechowy zaczyna niedomagać, człowiek przestaje normalnie funkcjonować. Nawet niewielkie schorzenia, jak typowe przeziębienie, powodują brak siły do normalnego funkcjonowania. Podobnie jest z silnikiem samochodu. Każdy problem, dotyczący właściwej pracy układu dolotowego, odbija się na pracy jednostki napędowej. Zmniejszona moc, szarpanie, problemy z uruchamianiem – to najczęstsze objawy choroby układu dolotowego.

Na początek dokonamy „prześwietlenia” układu dolotowego. Dzięki temu będzie nam łatwiej zrozumieć, gdzie pojawiają się zanieczyszczenia, skąd się biorą i jaki mają wpływ na pracę układu dolotowego i silnika.

Układ dolotowy – jego rola i budowa

Silnik spalinowy (benzynowy albo wysokoprężny) podczas swojej pracy potrzebuje stałych dostaw paliwa oraz powietrza. Układ dolotowy ma za zadanie dostarczanie powietrza.

Powietrze jest zasysane przez rurę dolotową a następnie przepływa poprzez filtr powietrza, zamontowany w szczelnej kasecie. W zależności od zastosowanej konstrukcji, stosuje się filtry o różnych kształtach – kwadratowe, prostokątne, okrągłe, w kształcie walca itd. Zadaniem filtra powietrza jest zatrzymanie zanieczyszczeń, które znajdują się w powietrzu: pyłów, kurzu i wielu innych.

Kolejne podzespoły, wchodzące w skład układu dolotowego to czujniki: przepływomierz powietrza i czujnik temperatury powietrza. Obydwa czujniki są połączone przewodami z komputerem, sterującym pracą silnika. Przepływomierz powietrza informuje komputer o ilości zassanego powietrza do układu. Sama nazwa czujnika temperatury powietrza dolotowego zdradza jego przeznaczenie.

Dane z obydwu czujników są niezbędne do odpowiedniego dobrania proporcji mieszanki paliwowo powietrznej. Czujniki umieszczone są w rurze dolotowej.

Dalej, w samochodach z silnikami benzynowymi oraz w nielicznych (najnowszych) autach z silnikami wysokoprężnymi, stosuje się przepustnicę. To podzespół, który reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Im silniejsze, tym mocniej otwiera on kanał powietrzny. W przepustnicy znajduje się czujnik (tzw. potencjometr), który przekazuje informacje o poziomie otwarcia przepustnicy, do komputera, sterującego pracą silnika.

Przepustnica posiada również dodatkowe kanały, przez które przepływa powietrze, sterowane przez silniczek krokowy. Reguluje on dopływ powietrza do silnika w sytuacjach, w których kierowca w ogóle nie naciska pedału gazu, czyli np. podczas postoju, czy bardzo wolnej jazdy w korku.

Kolejna część układu dolotowego to kolektor dolotowy. To największa część układu. Może być wykonana z tworzywa, metalu, ale może być to również ciśnieniowy odlew aluminiowy, albo aluminiowo magnezowy. Kolektor rozprowadza równomiernie powietrze, kierując je do wszystkich cylindrów. Mogą być w nim zastosowane klapki wirujące, które otwierają się przy wysokiej prędkości obrotowej , a zamykają przy niskiej. To dosyć kłopotliwy i awaryjny element kolektorów.  

Kolektor jest przymocowany śrubami do bloku silnika. Pomiędzy nim, a blokiem silnika znajduje się uszczelka.

W każdym współczesnym silniku wysokoprężnym i w wielu silnikach benzynowych, znajdziemy również turbodoładowanie.

Jest ono realizowane na dwa sposoby:

  • Pierwszy, najpopularniejszy to zastosowanie turbosprężarki. Urządzenie składa się z dwóch wirników, umieszczonych na jednym, ułożyskowanym wałku. Pierwsze koło, dzięki odpowiednim kształtom, kompresuje powietrze. Drugie koło jest napędzane spalinami, usuwanymi z silnika. Sprężone powietrze jest zbyt gorące, dlatego nim trafi do cylindrów, przepływa przez intercooler, czyli chłodnicę powietrza doładowanego.
  • Drugi sposób, dziś już rzadko używany, to kompresor. Od turbosprężarki różni się tym, że jest napędzany np. paskiem wieloklinowym, przenoszącym napęd z koła pasowego na wale korbowym.

Powietrze z układu dolotowego, trafia do cylindrów. Jego dopływ jest sterowany za pomocą zaworów dolotowych. O odpowiedni moment oraz czas ich otwarcia dba układ rozrządu.

Problemy z pracą układu dolotowego

Układ dolotowy musi być przede wszystkim szczelny. Wszelakie nieszczelności powodują problemy z jego pracą i są powodem przedostawania się zanieczyszczeń od zewnątrz, które mogą doprowadzić do uszkodzeń.

Musi być również czysty. A jest narażony na szereg zanieczyszczeń, które dostają się do niego od wewnątrz. Zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych.

Skąd biorą się zanieczyszczenia i jaki mają one wpływ na pracę układu dolotowego?

Skąd biorą się zanieczyszczenia w układzie dolotowym?

  • Z powodu nieszczelności w układzie. Częstym powodem nieszczelności jest zużycie uszczelki kolektora dolotowego;
  • Wskutek stosowania filtra powietrza bardzo niskiej jakości, który przepuszcza zanieczyszczenia. Miniaturowe ziarenko piasku, które zostanie przepuszczone przez filtr powietrza, wiruje w ogromną prędkością w wirniku turbosprężarki i ma bardzo destrukcyjne działanie. Może też przedostać się do cylindra, gdzie jego obecność jest również wysoce niepożądana. Pył, przepuszczany przez filtr powietrza niskiej jakości brudzi element pomiarowy przepływomierza powietrza;
  • Z powodu przedmuchów w skrzyni korbowej, które trafiają tu przez odmę olejową. Im mocniej zużyty silnik, tym więcej oleju w układzie;
  • Na skutek działania zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Ostatni punkt wymaga szerszego omówienia.

Zawór recyrkulacji spalin EGR stanowi swego rodzaju pomost, pomiędzy układem wydechowym i dolotowym. W dużym uproszczeniu, to rura, łącząca układ wydechowy z dolotowym, z zamontowanym na niej zaworem, sterowanym przez komputer silnika.

Kiedy zawór się otwiera (przy osiągnięciu odpowiedniego stopnia rozgrzania silnika i osiągnięciu określonej prędkości obrotowej, zazwyczaj w średnim zakresie obrotów), część spalin jest zawracana do układu dolotowego.

Większość osób złapie się w tej chwili za głowę. Jak można zaburzać optymalny proces spalania paliwa i kierować z powrotem spaliny do cylindrów?

Jak widać, można. Dodatek spalin do świeżego powietrza obniża temperaturę spalania w cylindrach i zmniejsza ilość tlenu. Dzięki temu powstaje mniej szkodliwych tlenków azotu, które są najbardziej toksycznymi składnikami spalin.

Ale w zamian za to w układzie dolotowym pojawiają się zanieczyszczenia ze spalin, czego efektem jest narastająca ilość tłustej mazi, zmniejszającej przepływ powietrza. Mogą również pojawić się zanieczyszczenia wysokotemperaturowe, jak nagar, które będą osadzać się w kolektorze i na zaworach dolotowych. Te najczęściej pojawiają się w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Układ dolotowy może być również zanieczyszczany przez samą turbosprężarkę, stanowiącą jego część. Dzieje się tak wtedy, gdy turbina jest zużyta i przepuszcza olej silnikowy (co najczęściej oznacza problemy z jej łożyskowaniem).

Serwisowanie układu dolotowego

Czy układ dolotowy należy serwisować? Z pewnością trzeba pamiętać o podstawowej czynności serwisowej, jaką jest wymiana filtra powietrza. Wymiana filtra powietrza powinna następować zgodnie z zaleceniami producenta, ale… zawsze warto robić to częściej. Druga ważna rzecz, to stosowanie filtra powietrza wysokiej jakości, aby nie przepuszczał zanieczyszczenia. Poza tym układ dolotowy powinno się czyścić za pomocą skutecznych środków chemicznych. Dzięki temu można zapewnić mu właściwą drożność, a także uniknąć awarii drogich podzespołów.

Skutecznie czyszczenie układu dolotowego z nagarów i zanieczyszczeń

Jak skutecznie czyścić części układu dolotowego? Można to zrobić, stosując skuteczne środki chemiczne z linii MA Professional polskiej firmy Amtra. Wystarczą tylko trzy środki!

Przepływomierz powietrza cierpi na powtarzające się zabrudzenia elementu pomiarowego, zanurzonego w kanale dolotowym.

Zabrudzenia powodują, że element dokonuje nieodpowiednich pomiarów. A przez to mieszanka paliwowo powietrzna jest dobierana w niewłaściwy sposób, co powoduje np. szarpanie podczas jazdy.

Czyszczenie jest bardzo proste. Wystarczy zlokalizować przepływomierz powietrza, odłączyć go, wymontować i spryskać dwukrotnie jego element pomiarowy za pomocą MA Professional Air Flow Sensor Cleaner. Po odparowaniu preparatu, można zamontować przepływomierz z powrotem.

Takie czyszczenie warto przeprowadzać co kwartał. Przepływomierz to droga część, w przypadku niektórych aut może kosztować nawet kilkaset złotych.

Czujnik temperatury powietrza dolotowego również może pokryć się zanieczyszczeniami. I tutaj znów pomoże MA Professional Air Flow Sensor Cleaner. Procedura jest taka sama, jak w przypadku przepływomierza: odłączyć, zdemontować, spryskać element pomiarowy, a po wyschnięciu zamontować z powrotem. Czujnik temperatury powietrza dolotowego warto czyścić razem z przepływomierzem powietrza. To mała część, ale najczęściej kosztuje ok. 100 zł, albo więcej. Po co zatem wymieniać, skoro można ją utrzymać w odpowiednim stanie technicznym? Zabrudzony czujnik temperatury powietrza dolotowego potrafi również narobić sporo problemów, np. auto ciężko uruchamia się na zimnym silniku.

Przepustnica również cierpi na zanieczyszczenia.

Przez to może niewłaściwie działać jej klapa, która otwiera, albo domyka kanał dolotowy. W tym przypadku warto zastosować MA Professional Carburetor Cleaner (preparat do czyszczenia gaźników oraz przepustnicy). W tym przypadku należy udrożnić drogę do klapy przepustnicy, demontując przewód dolotowy. Następnie kilka razy spryskać, usunąć resztki płynu oraz zanieczyszczenia, a następnie zamontować kanał dolotowy. Kiedy czyścić? Chociaż raz na pół roku. Pozwoli to uniknąć szeregu problemów z właściwą pracą silnika.

Zmywacz do czyszczenia gaźników (zdj. MA Professional)

Kolektor dolotowy, zwłaszcza w silnikach diesla, wymaga również czyszczenia co pewien czas. Im więcej czarnej mazi będzie się w nim zbierać, tym mniejszy będzie przepływ powietrza, co w negatywny sposób odbije się na mocy auta.

W tym przypadku trzeba zdemontować kolektor. Warto wcześniej kupić nową uszczelkę pomiędzy kolektor a silnik. Czym wyczyścić kolektor? Preparatem do czyszczenia zaworów, EGR i Turbo MA Professional.  Czyszczony element trzeba dokładnie spryskać, zmyć wodą, powtórzyć, odczekać do wyschnięcia i zamontować kolektor z powrotem.

Preparat do czyszczenia EGR i Turbo (zdj. MA Professional)

Udrożnienie kolektora można porównać z ulgą, jaką człowiek odczuwa wtedy, kiedy pozbędzie się kataru i może oddychać pełną piersią. Nie ma również zagrożenia, że brudy przedostaną się dalej.

Turbosprężarka również cierpi na zanieczyszczenia.

To część, która jest poddawana największym obciążeniom i najwyższej temperaturze. Jest też najdroższa, potrafi kosztować kilka tysięcy złotych. Dlatego warto o nią dbać, żeby służyła jak najdłużej.

Do czyszczenia turbiny warto użyć preparat do czyszczenia zaworów, EGR i Turbo MA Professional. Procedura jest nieco skomplikowana, albowiem turbosprężarkę trzeba odłączyć i zdemontować, aby uzyskać dostęp do jej wirników. Trzeba je dokładnie spryskać, odczekać kilka minut, zmyć wodą i pozostawić część do wyschnięcia.

Ponowny montaż turbosprężarki wymaga zastosowania się do pewnych zasad, aby uniknąć niezwykle destrukcyjnego zimnego startu. Dlatego w tym przypadku warto zlecić czyszczenie turbiny warsztatowi samochodowemu.

Kiedy nasz silnik będzie mógł „oddychać” we właściwy sposób, odwdzięczy się optymalną pracą jednostki napędowej, dobrym przyspieszeniem i niskim spalaniem. Dlatego warto serwisować układ, korzystając np. z trzech środków firmy Amtra.

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera