Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

Płyn Do Układu Wspomagania

Jak naprawić wyciek z układu wspomagania kierownicy?

Wyciekający płyn do wspomagania kierownicy? To bardzo niebezpieczna sytuacja! Braki płynu utrudniają działanie wspomagania kierownicy. Co gorsza, ze względu na brak płynu może zostać zniszczona pompa wspomagania. W jaki sposób naprawić niewielkie wycieki z układu wspomagania kierownicy? Jak zabezpieczyć układ wspomagania kierownicy przed wyciekami płynu hydraulicznego i uchronić się przed awariami w przyszłości?

Jak zabezpieczyć układ przed wyciekami?

We współczesnych czasach niemal każdy samochód posiada wspomaganie układu kierowniczego. Układ wspomagania kierownicy zdecydowanie ułatwia prowadzenie auta. Jego zalety docenia się przede wszystkim podczas manewrowania z małą prędkością, parkowania i poruszania się po mieście. W takich sytuacjach kierowca musi pokonać największe opory skrętu. Wspomaganie układu kierowniczego sprawia, że kierownicą kręci się bez żadnego wysiłku.

We współczesnych samochodach układ wspomagania kierownicy wykorzystuje dwie podstawowe technologie. 

  • elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS albo EPAS). To układ, w którym sercem wspomagania jest silnik elektryczny.
  • hydrauliczne lub elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. To najbardziej rozpowszechnione rozwiązanie.  Wspomaganie hydrauliczne i elektrohydrauliczne jest tańsze od elektrycznego. Dodatkowo, można w nim naprawiać poszczególne elementy.

Równocześnie, hydrauliczne i elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy wymaga serwisowania. Główną rzeczą, o której trzeba pamiętać, jest regularna kontrola płynu przekładniowego, uzupełnianie jego poziomu, a także jego wymiana co pewien czas (jeśli producent samochodu nie określił terminów wymiany).

Hydrauliczne i elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy – jak działa?

Nim przejdziemy do naprawy wycieków, albo do zabezpieczania układu wspomagania kierownicy przed potencjalnymi wyciekami, musimy wiedzieć, jak jest on zbudowany i jak działa

Sercem każdego układu jest pompa wspomagania. Niezbędny do działania jest płyn do wspomagania kierownicy (olej).

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy stosowano w starszych samochodach. Pompa wspomagania była napędzana stale przez pasek wieloklinowy, przekazujący napęd z koła pasowego na wale korbowym. To sprawiało, że układ wspomagania kierownicy pracował przez cały czas po włączeniu silnika, bez względu na to, czy kierowca poruszał kierownicą, czy nie. Przez to zwiększał zużycie paliwa i podlegał niepotrzebnemu zużyciu eksploatacyjnemu.

W nowszych samochodach stosuje się wspomaganie elektrohydrauliczne. W tym przypadku pompa wspomagania jest napędzana przez silnik elektryczny. Załącza się on tylko wtedy, gdy kierowca porusza kierownicą. Dzięki temu zmniejsza się zużycie paliwa i zużycie eksploatacyjne układu. Poza tym, pompa wspomagania nie musi być montowana w pobliżu silnika, jak miało to miejsce w przypadku wspomagania hydraulicznego. Można ją zamontować w dowolnym miejscu pod maską. Pompa hydrauliczna może być zintegrowana ze zbiornikiem płynu wspomagania.

W skład typowego elektrohydraulicznego układu wspomagania wchodzą takie elementy, jak:

  • Hydrauliczna pompa wspomagania z silnikiem elektrycznym;
  • Przewody układu wspomagania kierownicy;
  • Zbiornik płynu hydraulicznego;
  • Zawór sterujący;
  • Chłodnica;
  • Zasilanie elektryczne silnika;
  • Dodatkowe elementy elektroniczne: sterownik, przewody, czujniki itd.

Jak działa elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy?

Kiedy kierowca poruszy kierownicą, silnik elektryczny zaczyna napędzać pompę wspomagania. Płyn przekładniowy pod odpowiednim ciśnieniem trafia do zaworu sterującego, zamontowanego na obudowie zębnika przekładni kierowniczej. Za pośrednictwem sztywnych przewodów ciśnieniowych, płyn przekładniowy trafia do prawego, albo do lewego cylindra siłownika (w zależności od tego, w którą stronę kierownica została skręcona). Siłowniki są zintegrowane z obudową przekładni kierowniczej.

Wycieki płynu wspomagania – najczęstszy objaw awarii układu wspomagania kierownicy

Układ wspomagania musi być szczelny. Dlatego stosuje się cały szereg uszczelek gumowych.

Niestety, to one bardzo często się poddają na skutek działania czasu, a także innych czynników (jakość wykonania, zanieczyszczenia itd.).

Jeśli dochodzi do wycieków, pod samochodem i w komorze silnika pojawiają się tłuste, bezbarwne plamy. Ubywa płynu w zbiorniczku, co można sprawdzić za pomocą miarki.

Jakie są typowe miejsca wycieków oleju wspomagania?

Płyn wspomagania może wyciekać z pompy wspomagania (powodem może być starzenie się uszczelek, albo dostanie się zanieczyszczeń do płynu), węży gumowych układu wspomagania (w szczególności z miejsc styku z metalowymi elementami), z przekładni kierowniczej (powodem są zużyte uszczelki), a także z chłodnicy układu wspomagania i miejsca przyłączenia do niej węży z płynem (chłodnica ma za zadanie zmniejszanie temperatury płynu).

Braki płynu powodują niewłaściwą pracę układu wspomagania – zaniki wspomagania, zacinanie się wspomagania, zbyt słabe działanie wspomagania. Duży ubytek płynu wywołuje typowe objawy uszkodzonej pompy wspomagania: wycie pompy w trakcie ruchu kierownicą, połączone z brakiem wspomagania. Praca układu bez płynu albo z małą ilością płynu prowadzi do  zatarcia pompy i jej zniszczenia (a jest to najdroższa część układu).

Dlatego warto jak najczęściej sprawdzać poziom płynu wspomagania.

Kontroluje się go przy wyłączonym, zimnym silniku (niepracującym od co najmniej 30 minut), aby uniknąć poparzeń. W zbiorniczku płynu znajduje się miarka, najczęściej przymocowana do korka. Może być również zastosowane inne rozwiązanie.

Na miarce znajdują się podziałki, określające poziom maksymalny i minimalny. Dla układu szkodliwa jest zbyt mała ilość płynu, ale nie wolno również przekraczać jego maksymalnego poziomu.

Miarka Płynu (zdj. MA Professional)

Jak usunąć niewielkie wycieki płynu z układu wspomagania? Jak chronić układ przed nieszczelnościami?

Jeśli w układzie kierowniczym samochodu pojawiają się wycieki, warto zastosować płyn do układu wspomagania z uszczelniaczem MA Professional Power Steering Fluid plus Stop Leak.

Można go bez obaw mieszać z każdym płynem wspomagania.

Produkowany jest w oparciu o wysokiej klasy olej. Dodatkowo wzbogacono go specjalnymi dodatkami, których zadaniem jest regeneracja uszczelek.

MA Professional Power Steering Fluid plus Stop Leak nadaje się do usuwania niedużych wycieków. Warto go również stosować prewencyjnie, aby zapewnić uszczelkom długotrwałą sprawność i uchronić układ przed awariami w przyszłości.

MA Professional Power Steering Fluid plus Stop Leak – jak go zastosować?

Samochód musi stać w bezpiecznym miejscu, na płaskiej powierzchni, z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Silnik musi być zimny – powinno minąć minimum 30 minut, od wyłączenia jednostki napędowej.

  • Otwieramy maskę i lokalizujemy zbiornik płynu wspomagania. Posiada on odpowiednie oznaczenie – naklejkę z symbolem kierownicy na korku.
  • Za pomocą czystej szmatki oczyszczamy okolice korka, aby usunąć kurz i inne zanieczyszczenia, które nie mogą dostać się do znajdującego się wewnątrz zbiorniczka płynu.
  • Mogłyby doprowadzić do uszkodzenia pompy wspomagania.
  • Odkręcamy korek. Za pomocą miarki sprawdzamy, jak duży jest ubytek płynu. Wycieramy miarkę do sucha i zanurzamy w zbiorniczku.
  • Uzupełniamy poziom płynu, dolewając niewielką ilość MA Professional Power Steering Fluid plus Stop Leak do zbiorniczka.

Zbiornik Płynu wspomagania kierownicy (zdj. MA Professional)

Sprawdzamy ponownie poziom płynu przy pomocy miarki. Nie możemy przekroczyć poziomu max. Jeśli płynu jest zbyt mało, dolewamy go. Uzupełniamy do poziomu max.

MA Professional Power Steering Fluid plus Stop Leak to prosty sposób na wyeliminowanie bolączek hydraulicznego układu kierowniczego. Dodatkowo zastosowanie środka pozwala na znaczne wydłużenie okresu eksploatacji układu, eliminując najczęstszy problem, czyli zużywanie się uszczelek i uszczelnień gumowych.

Michał Lisiak, dziennikarz motoryzacyjny

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera