Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

smar do łańcuchów motocyklowych

Jak właściwie nasmarować łańcuch motocykla?

Regularne smarowanie łańcucha napędowego motocykla albo motoroweru to jedna z najważniejszych czynności eksploatacyjnych. Regularne smarowanie, przy użyciu dobrego środka smarnego, zdecydowanie przedłuża żywotność łańcucha i kół zębatych.

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego trzeba regularnie smarować łańcuch motocykla?
  • Jaki środek warto wybrać do smarowania łańcucha motocykla?
  • Jak bezpiecznie i właściwie nasmarować łańcuch motocykla?

Istnieje co najmniej kilkanaście rodzajów motocykli. Ale w niemal każdym, współczesnym jednośladzie, układ napędowy wygląda tak samo. Do napędu współczesnych motocykli stosuje się silniki dwusuwowe (do 125cm3 pojemności) i czterosuwowe (od 125cm3 pojemności). Silniki łączy się ze skrzyniami biegów w jeden zblokowany zespół napędowy. Silnik wraz ze skrzynią biegów montuje się poprzecznie. Napęd przekazywany jest na tylne koło, za pomocą łańcucha napędowego. Łańcuch łączy dwie metalowe zębatki – napędową i napędzaną. Napędowa znajduje się na skrzyni biegów. Napędzana na tylnym kole. Taki układ nazywany jest przekładnią łańcuchową. Łańcuch i zębatki są elementami eksploatacyjnymi. Wymienia się je po określonym przebiegu i przy objawach zużycia albo awarii. Na przykład wtedy, gdy dojdzie do nierównomiernego rozciągnięcia ogniw łańcucha. Przekładnia łańcuchowa jest dość prosta i niedroga. Ale ma również wady. Wadą jest to, że trzeba co pewien czas regulować luz łańcucha napędowego. Luz musi być zachowany, bo w trakcie jazdy zmienia się odległość pomiędzy zębatkami napędową i napędzaną. Jest to wymuszone pracą zawieszenia tylnego koła. Kolejną wadą jest to, że łańcuch rozciąga się w trakcie eksploatacji.

Na przestrzeni lat zmieniła się konstrukcja łańcuchów motocyklowych. Obecnie dominują łańcuchy o zmienionej konstrukcji, tak zwane, zakryte. Stosuje się w nich okrągłe i krzyżowe uszczelnienia. Ich zadaniem jest ochrona łańcucha napędowego przed zabrudzeniami, takimi jak kurz i błoto. Poza tym uszczelnienia chronią łańcuch przed utratą smaru. W niektórych, starszych lub najtańszych motocyklach, dalej stosuje się łańcuchy odkryte. Są one o wiele bardziej narażone na zabrudzenia, niż zakryte. I wymagają większej troski. Czyli – częstszego czyszczenia i smarowania właściwym środkiem.

Dlaczego trzeba regularnie smarować łańcuchu motocykla?

Regularne smarowanie łańcucha napędowego w motocyklu to jedna z najważniejszych czynności eksploatacyjnych. Dlaczego trzeba smarować łańcuch? Łańcuch bez smaru jest przyczyną spadku mocy, przenoszonej na tylne koło. Brak smarowania powoduje bardzo duży wzrost temperatury i zwiększa tarcie pomiędzy zębatkami a łańcuchem. A to przyspiesza ich zużycie. Regularne smarowanie znacząco przedłuża żywotność łańcucha napędowego i zębatek. A to przekłada się na niższe koszty eksploatacji jednośladu. Nasmarowany łańcuch pracuje znacznie ciszej. Właściwy smar do łańcucha motocyklowego chroni też przed wodą. Dzięki temu zabezpiecza łańcuch i zębatki przed korozją.

Producenci jednośladów zalecają, aby smarować łańcuchy napędowe co 500 kilometrów przebiegu. W przypadku pokonywania dłuższych tras, motocyklista powinien mieć przy sobie smar do nasmarowania łańcucha. Zaleca się również, aby smarowanie łańcucha napędowego przeprowadzić po każdej jeździe wykonanej w deszczu. Jeśli motocykl lub motorower jest eksploatowany w trudnych warunkach drogowych, interwał smarowania należy skrócić. Nawet o połowę (do 250 – 300 km). Trudne warunki to na przykład jazda po błocie i piasku, co jest typowe dla motocykli terenowych.

Jaki środek warto wybrać do smarowania łańcucha motocyklowego?

Rekomendujemy Smar Do Łańcuchów Motocyklowych MA Professional. To świetny preparat smarny, przeznaczony do łańcuchów motocykli i motorowerów. Można nim smarować łańcuchy odkryte i zakryte (z O-ringami, Z-ringami i X-ringami). Smar Do Łańcuchów Motocyklowych MA Professional zawiera w swoim składzie substancję smarujące, antykorozyjne i zapobiegające zużyciu. Jest bardzo gęsty i charakteryzuje się wysoką przyczepnością. Spray z aplikatorem pozwala na wygodne dozowanie smaru i na jego precyzyjne wtryśnięcie pod O-ringi, Z –ringi lub X-ringi. Smar Do Łańcuchów Motocyklowych MA Professional zmniejsza tarcie pomiędzy ogniwami łańcucha i zębatkami. Smar odprowadza ciepło powstające z tarcia pomiędzy łańcuchem a ogniwami. Wysoka przyczepność zapobiega odrywaniu się smaru podczas pracy łańcucha. Dodatek substancji antykorozyjnych pozwala chronić łańcuch i zębatki przed nalotami korozji. Ta właściwość jest przydatna także podczas odstawienia motocykla w trakcie sezonu zimowego.

Jak przygotować łańcuch do smarowania?  

Standardowo przy smarowaniu łańcuch motocykla powinien być chłodny. Jednak Smar Do Łańcuchów Motocyklowych MA Professional może być też nakładany na łańcuch rozgrzany. Ciepło przyspiesza odparowanie rozpuszczalnika. Poza tym jest to zdecydowanym ułatwieniem w trakcie dalekiej podróży. Dla pełnego efektu, łańcuch napędowy powinno się wyczyścić przed smarowaniem. Można użyć samego czyścika, czyli specjalnej szczotki do czyszczenia łańcucha. Wystarczy nim dokładnie przetrzeć cały łańcuch. Ale można również zastosować dodatkowo Zmywacz Uniwersalny MA Professional. Wystarczy spryskać nim łańcuch motocykla (wewnętrzną stronę) i odczekać kilka minut. Następnie przetrzeć łańcuch za pomocą szmatki. Zastosowanie zmywacza pozwoli usunąć wszystkie niepożądane zanieczyszczenia z łańcucha. Na przykład resztki starego smaru, który się nie sprawdził.

Bardzo ważna rzecz. Zawsze podczas smarowania łańcucha, silnik motocykla powinien być wyłączony. Smarowanie pracującego łańcucha może zakończyć się poważnymi obrażeniami!

Przed czyszczeniem i smarowaniem warto coś podłożyć pod łańcuch jednośladu. Może to być niepotrzebny karton, szmatka, stara gazeta albo folia. Zapobiegnie to niepotrzebnym zabrudzeniom powierzchni, np. kostki brukowej czy płytek w garażu. Smar Do Łańcuchów Motocyklowych MA Professional nakłada się z odległości 10 centymetrów. Pozwala to na precyzyjne kierowanie strumienia smaru poprzez aplikator. Smar Do Łańcuchów Motocyklowych MA Professional należy nakładać na rolki łańcucha po jego wewnętrznej stronie. Wewnętrzna strona łańcucha to ta, która ma styk z zębatkami. Najlepsze miejsce do smarowania łańcucha motocykla znajduje się pod jego tylnym wahaczem.

Jak smarować łańcuch motocykla?

Motocykl należy ustawić w bezpieczny sposób. W zależności od typu jednośladu, może to być nóżka centralna, albo stojak metalowy.  Najpierw należy wyczyścić łańcuch. W tym celu należy poruszać tylnym kołem motocykla i stopniowo usuwać zabrudzenia za pomocą czyścika (szczotki do łańcucha). Bardziej profesjonalny sposób to poruszanie tylnym kołem i stopniowe spryskiwanie łańcucha Zmywaczem Uniwersalnym MA Professional. Po spryskaniu całego łańcucha należy odczekać kilka minut. Następnie znów poruszając tylnym kołem należy oczyścić łańcuch z zabrudzeń i resztek zmywacza za pomocą bawełnianej szmatki. Dla pewności warto jeszcze użyć czyścika i można przystąpić do smarowania. Znów, poruszając ręcznie tylnym kołem, należy spryskiwać równomiernie wewnętrzną część łańcucha. Po spryskaniu całego, należy odczekać 20 minut. W tym czasie odparują rozpuszczalniki, a sam smar zastygnie na łańcuchu. Zaleca się, aby czynność smarowania powtórzyć. Wtedy łańcuch będzie nasmarowany idealnie.

 

Regularne smarowanie łańcucha napędowego w motocyklu zapewnia właściwą pracę przekładni łańcuchowej. Poza tym znacząco przedłuża żywotność łańcucha i zębatek.

Michał Lisiak

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera