Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe
Silikon do uszczelek – jak go stosować?
Uszczelki samochodowe to, wbrew pozorom, bardzo ważny element składowy karoserii. Niektórzy kierowcy przypominają sobie o ich istnieniu dopiero wtedy, gdy dochodzi do ich uszkodzenia. A szkoda, bo uszczelki samochodowe wcale nie są wymagające. Wystarczy co pewien czas zastosować silikon do uszczelek, aby zachować je w świetnym stanie technicznym przez wiele lat.
Jak i kiedy stosować silikon do uszczelek?
W każdym samochodzie producent montuje minimum kilkanaście metrów uszczelek gumowych. Im wyższej klasy samochód, tym uszczelki są szersze i lepiej dopasowane. I jest ich więcej.
Po co stosuje się uszczelki gumowe w nadwoziu samochodu? Standardowe uszczelki mają za zadanie ochronę wnętrza samochodu przed wilgocią, kurzem i hałasem, dobiegającym z zewnątrz. Pełnią one również osłonę termoizolacyjną wnętrza kabiny. Uszczelki wyciszają również drzwi przy zamykaniu.
Poza standardowymi uszczelkami drzwi, okien/szyb, podszybia, tylnej klapy czy przedniej maski (nie zawsze są stosowane), dodatkowo montuje się gumowe osłony przewodów, np. służące do osłony wiązek elektrycznych, prowadzących prąd np. do czujników parkowania i lamp zamontowanych w tylnej klapie. A poza tym jeszcze wiele innych…
Dlaczego uszczelki samochodowe ulegają uszkodzeniom?
Uszczelki wykonane są z gumy, która jest poddana niekorzystnemu działaniu wielu czynników.
Na skutek ich działania dochodzi do procesów starzeniowych i uszkodzeń mechanicznych.
Guma wchodzi w reakcję z tlenem, zawartym w powietrzu i ulega utlenianiu. Utlenianie powoduje kruszenie się gumy.
Negatywny wpływ na trwałość gumy mają ozon (który wywołuje pęknięcia), światło słoneczne, promieniowanie ultrafioletowe, wysokie i niskie temperatury. Często dochodzą do tego uszkodzenia mechaniczne, będące wynikiem (najczęściej nieumyślnego) działania użytkowników samochodu.
Starzejąca się guma uszczelek ma również negatywny wpływ na wygląd zewnętrzny samochodu. Guma płowieje, traci swój czarny kolor, pęka i się kruszy.
Trzeba pamiętać o tym, że mechaniczne uszkodzenia uszczelek przy drzwiach mogą być również spowodowane działaniami amatorów cudzej własności. W nowszych samochodach złodzieje przechwytują sygnał, z bezprzewodowego kluczyka do stacyjki, za pomocą specjalnego urządzenia i otwierają drzwi auta bez problemu. W starszych, złodzieje stosowali drut, który wpychali pomiędzy drzwi a karoserię, kalecząc przy tym uszczelkę. Drut, z oczkiem na końcu, miał za zadanie uchwycenie wewnętrznej klamki i otwarcie drzwi.
Uszkodzenia uszczelek samochodowych są bardzo dokuczliwe
Podobno prawdziwy mężczyzna boi się tylko jednego – awarii uszczelki pod głowicą. Nie oznacza to, że można ignorować awarie uszczelek drzwi albo szyb. Popękane albo wykruszone uszczelki powodują większy hałas we wnętrzu auta w trakcie jazdy.
Do samochodu łatwiej dostaje się wilgoć, która powoduje parowanie szyb zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Czasami kierowcy zastanawiają się, dlaczego w ich autach, na progach albo w miejscu przechowywania koła zapasowego, pojawia się woda. Cóż, najczęściej jest to spowodowane uszkodzeniem uszczelek w drzwiach albo w tylnej klapie.
Niemal wszystkich posiadaczy pewnego, popularnego samochodu miejskiego klasy B trapiła awaria, która objawiała się przedostawaniem się wody pod przednie dywaniki samochodu. Co było jej powodem? Również uszkodzenie uszczelki, choć trudno dostępnej. Była to uszczelka komputera pokładowego, znajdującego się pod podszybiem.
Problem wody pod przednimi dywanikami pojawiał się też w wielu starszych pojazdach różnych marek. W praktyce okazywało się, że źródłem była uszkodzona uszczelka przy pedałach, przez którą do wnętrza kabiny przedostawała się woda.
Posiadacze samochodów, wyposażonych w szyberdachy, również mogą sporo powiedzieć o awarii uszczelek. W ich przypadku, w trakcie silnego deszczu, woda może brutalnie dostawać się do środka auta, w przypadku uszkodzenia uszczelek.
Uszczelki gumowe są często stosowane przy wewnętrznej części przednich reflektorów. Jeśli dojdzie do ich uszkodzenia, do wnętrza reflektorów dostaje się wilgoć. Jednym z objawów tego zjawiska jest parowanie reflektorów.
Zimowe problemy z uszczelkami samochodowymi
Wymienione wcześniej problemy z uszczelkami nie są jedynymi. Tak naprawdę, większość kierowców przypomina sobie o istnieniu uszczelek zimą, w trakcie pierwszych mrozów.
Powód jest prosty – uszczelki najpierw pokrywają się wilgocią, a potem przymarzają. Zdenerwowany kierowca w trakcie mroźnego ranka zaczyna szarpać drzwiami i w końcu mu się udaje. Ale urwana, dalej przymarznięta uszczelka, zostaje na karoserii.
Dobrze, jeśli auto posiada zaczepy na uszczelkę. Wówczas zamontowanie nowej jest dość proste. Gorzej, jeśli trzeba kleić.
(zdj. MA Professional) (Porządna porcja sprayu silikonowego sprawi, że uszczelki z pewnością nie zamarzną)Jeden skuteczny lek na wszystkie problemy z uszczelkami – jak stosować silikon do uszczelek?
Najważniejsze jest to, że istnieje jeden lek na wszystkie, wymienione wyżej problemy z uszczelkami samochodowymi (oczywiście, tymi w drzwiach, przy maskach i klapach). To silikon do uszczelek, jak w skrócie mówi się na specjalny smar silikonowy.
Silikon (smar silikonowy) skutecznie chroni gumę uszczelek przed utlenianiem, zamarzaniem w trakcie zimy. Dodatkowo nadaje gumie elastyczność i bardzo ładny, błyszczący, czarny kolor, który utrzymuje się przed długi czas.
Stosowanie silikonu (smaru silikonowego jest bardzo proste). Wszystkie uszczelki, które chcemy spryskać, należy umyć. Kiedy wyschną, spryskujemy je dokładnie silikonem w sprayu. Po kilku minutach, kiedy silikon wyschnie, możemy ruszać w drogę.
Smar silikonowy można stosować nie tylko do uszczelek w drzwiach, ale do wszystkich, do których uda nam się dotrzeć. To na przykład wymienione wcześniej uszczelki, zamontowane w grodzi pomiędzy komorą silnika a kabiną pasażerską, gumowe elementy, chroniące wiązki przewodów itd.
Jedynie posiadacze aut, wyposażonych w szyberdach, muszą zaopatrzyć się dodatkowo w specjalny smar do smarowania uszczelek i mechanizmów (smar suchy).
Uszczelkami wystarczy zająć się raz na pół roku, aby skutecznie je zakonserwować i nadać im ładny wygląd. Osoby bardziej dbające o auto zrobią to raz na kwartał. Kierowcy, którzy traktują auto jedynie jako środek do przejazdu z punktu A do B – raz na rok, późną jesienią.
Smar silikonowy MA Professional Silicone Lube – świetny do konserwacji uszczelek
Godnym polecenia produktem jest smar silikonowy MA Professional Silicone Lube. Jest idealny do konserwacji i odświeżenia wyglądu uszczelek samochodowych. Na załączonych zdjęciach widać, że uszczelki, spryskane MA Professional Silicone Lube, wyglądają jak nowe. Do tego są elastyczne i miękkie w dotyku.
Dwa kolejne atuty to duże opakowanie oraz wygodny aplikator. Dzięki niemu nie zabrudzimy karoserii auta, podczas spryskiwania uszczelek. Poza tym, uda nam się dotrzeć do wielu uszczelek, które są trudno dostępne – np. tych, zamontowanych w grodzi.
Jeśli zechcemy do nich dotrzeć, pamiętajmy, żeby być bardzo ostrożnym i nie spryskać smarem silikonowym paska rozrządu oraz paska wieloklinowego.
Jeśli podczas pryskania uszczelek przy oknach, doszło do zabrudzenia szyby, wystarczy zastosować zwykły płyn albo piankę do mycia szyb.
(zdj. MA Professional) (Uszczelki tylnej klapy – jeśli dojdzie do ich uszkodzenia, woda pojawi się w bagażniku auta. Tym już nic nie grozi.)
Uszczelniacz silikonowy czarny MA Professional – na przeciekające uszczelki
Jeśli któraś uszczelka pękła i do wnętrza auta (np. na progi poprzez nieszczelną uszczelkę okna) dostaje się woda, można usunąć problem, stosując czarny uszczelniacz silikonowy MA Professional. Musimy znaleźć miejsce uszkodzenia, oczyścić je (umyć, a najlepiej jeszcze zastosować odtłuszczacz), a następnie nałożyć niewielką ilość uszczelniacza, która zastępuje uszkodzone uszczelki. Czarny kolor idealnie go maskuje. Uszczelniacz zastyga wstępnie w ciągu około 30 minut, ale pełną wytrzymałość uzyskuje po 24 godzinach.
Uszczelki samochodowe tylko z pozoru wydają się być niepozornym dodatkiem do skomplikowanego „organizmu”, jaki jest współczesnych samochód. Jednak w praktyce, potrafią być źródłem uciążliwych problemów. Na szczęście – można temu w prosty sposób zaradzić.
Michał Lisiak, dziennikarz motoryzacyjny
Polecane artykuły
Majsterkowanie
Pasta do mycia rąk – jaką wybrać i dlaczego warto jej używać?
Każdy majsterkowicz wie, że prace przy samochodzie to brudna robota. Problem związany z zabrudzonymi dłońmi czy ciuchami znany jest wszystkim…
Eksploatacja
Jak zadbać zimą o karoserię i progi w samochodzie?
Zima to szczególnie trudny czas dla kierowców, nie tylko z uwagi na warunki panujące na drogach. To także pora roku,…
Eksploatacja
Podwozie rdzewieje? Co nałożyć bezpośrednio na rdzę?
Aby temu zapobiec, należy regularnie zabezpieczać podwozie z wykorzystaniem dobrych jakościowo preparatów. Możesz to zadanie zlecić fachowcom lub też wykonać…