Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe
Jak przygotować auto do dłuższego postoju?
Jak przygotować samochód do długiego postoju, dłuższego niż kilka tygodni? Dlaczego trzeba odpowiednio zabezpieczyć auto przed długim postojem? Jakich środków należy użyć, aby uchronić samochód przed uszkodzeniami?
Długi wyjazd służbowy? Długi wyjazd za granicę kraju? Kilkunastotygodniowy, wymarzony urlop? Brak pieniędzy na poważną naprawę samochodu? Powodów, dla których samochód będzie musiał spędzić na parkingu minimum kilka tygodni, może być bardzo wiele. Czasami postój trwa wiele miesięcy.
Czy długotrwały postój jest dla samochodu dobry? Logika podpowiada, że powinien być dobry, bo kiedy samochód nie jeździ, to się nie zużywa. W praktyce jest jednak inaczej. Długotrwały postój jest szkodliwy dla samochodu – dlatego należy auto odpowiednio do niego przygotować.
Jak wybrać miejsce do długiego postoju samochodu?
Wybór podłoża, na którym będzie stał samochód jest niezwykle ważny.
Najlepsze są podłoża betonowe, które chronią auto przed wilgocią. Długotrwały postój na wilgotnej trawie albo na szlace to znacznie większe zagrożenie ze strony korozji. W przypadku postoju na trawie albo na szlace, trzeba być przygotowanym także na ataki ze strony owadów – w kabinie samochodu mogą zagościć mrówki.
Należy również pamiętać o zabezpieczeniu karoserii samochodu przed szeregiem szkodliwych czynników. Długotrwała ekspozycja na słońcu jest szkodliwa dla lakieru, tworzyw sztucznych i uszczelek gumowych. Trzeba liczyć się z zagrożeniem ze strony ptaków, które będą zanieczyszczać karoserię odchodami (są bardzo szkodliwe dla lakieru) i mogą porysować ją szponami. Zagrożeniem, zwłaszcza na parkingach w pobliżu lasów, mogą być kuny, które mogą poprzegryzać przewody. Samochód warto zabezpieczyć przed kunami przy pomocy odpowiedniego odstraszacza chemicznego (działa na zasadzie wydawania odstraszającej woni). W pobliżu ruchliwych dróg samochód będzie pokrywał się kurzem. O lakier będą się także rozbijać owady, wydzielające wówczas szkodliwe kwasy. Trzeba również pamiętać o opadach gradu i kwaśnych deszczach.
Samochód powinien być odpowiednio zabezpieczony. Najlepiej zaplanować długi postój w garażu, ale uwaga – najlepiej, gdyby był to garaż murowany, który nie rozgrzewa się do wysokich temperatur, tak, jak blacha.
Alternatywą dla garażu może być wiata garażowa, miejsce parkingowe na parkingu strzeżonym z dachem, a w ostateczności – pokrowiec samochodowy. Pokrowiec musi być wykonany z mocnej, grubej (najlepiej dwuwarstwowej) i koniecznie, oddychającej tkaniny.
Trzeba go dodatkowo zamocować za pomocą opasek elastycznych np. służących do zabezpieczania przewozu bagażu. Wówczas będzie można mieć pewność, że nie dojdzie do jego zerwania, nawet podczas silnego wiatru.
Przygotowanie samochodu do długiego postoju – krok po kroku
Pierwsza rzecz, od której należy zacząć, to uzupełnienie poziomu paliwa na stacji benzynowej – zbiornik samochodu powinien być pełen. Dzięki temu uda się uniknąć korozji i zamarznięcia paliwa w trakcie zimy. Do wlewu warto dodać stabilizator paliwa, którego zadaniem jest stabilizowanie paliwa i ochrona przed jego utlenianiem. Dzięki stabilizatorowi uda się łatwo uruchomić auto po długim okresie postoju. Stabilizator można stosować do samochodów zasilanych benzyną, olejem napędowym i gazem LPG, z turbodoładowaniem i bez.
Przed długim postojem powinno się zabezpieczyć samochód przed korozją.
Na początek podwozie.
- Przed stosowaniem zabezpieczeń antykorozyjnych, podwozie trzeba umyć – można to zrobić na myjni automatycznej, albo za pomocą myjki wysokociśnieniowej.
- Po wyschnięciu należy usunąć wszystkie naloty korozji – mechanicznie (papierem ściernym) lub chemicznie (środkiem chemicznym do usuwania korozji).
- Następnie należy zabezpieczyć progi samochodu oraz dolną część drzwi i klap bagażnika. W progach, dolnej części drzwi i klapy bagażnika znajdują się otwory, zamaskowane nakładkami z gumy (albo z tworzywa). Do konserwacji profili zamkniętych warto użyć Preparatu do konserwacji profili zamkniętych MA Professional. Preparat w formie aerozolu ma giętką, długą rurkę, którą wystarczy wprowadzić w otwór w progu, dolnej części drzwi lub tylnej klapy i przesuwając, dokładnie spryskać wnętrze.
- Po zabezpieczeniu profili zamkniętych warto zabezpieczyć także podwozie. Jest to konieczne zwłaszcza wtedy, gdy samochód będzie parkował na wilgotnej trawie, albo szlace. Najlepszy będzie Preparat do konserwacji podwozia Baranek. Spryskuje się nim wybrane elementy podwozia. Preparat pozostawia po sobie czarną warstwę ochronną, która zabezpiecza przed korozją i kamieniami. Przede wszystkim należy spryskać preparatem elementy nośne (podłużnice) i powierzchnie płaskie podwozia. Preparatu nie stosuje się na elementy układu wydechowego.
Konserwacja
Preparat do Konserwacji Profili Zamkniętych Karoserii – Bursztynowy
Konserwacja
Preparat do Konserwacji Podwozia "Baranek" Aerozol
Mycie i utrzymanie czystości
Piana aktywna
Środki smarujące
Biały smar litowy
Środki smarujące
Smar silikonowy
Środki smarujące
Biały Smar
Środki smarujące
Smar PTFE
Środki smarujące
Smar silikonowy penetrujący
Czyszczenie i odtłuszczanie
Contact Cleaner
Trzeba pamiętać o tym, że przed korozją nie uda się ochronić tarcz hamulcowych. Jednak rdza z tarcz hamulcowych powinna zostać starta przez klocki hamulcowe, po kilkakrotnym hamowaniu w trakcie jazdy.
Przed korozją należy zabezpieczyć nadwozie samochodu. Na początek nadwozie należy umyć ze wszystkich zanieczyszczeń.
- Czyszczenie karoserii zawsze warto rozpocząć od mycia wstępnego, tylko przy użyciu wody. Następnie należy dokładnie umyć nadwozie samochodu, stosując letnią wodę z dobrym środkiem czyszczącym. Rekomendujemy użycie Piany aktywnej MA Professional, która pozwoli usunąć wszystkie zabrudzenia.
- Po dokładnym oczyszczeniu karoserii, trzeba ją nawoskować. To najlepszy sposób ochrony przed korozją, a także innymi zagrożeniami. Wosk należy nakładać na suche i chłodne nadwozie – w żadnym przypadku nie wolno woskować auta w promieniach słońca. Woskowanie nie uda się także wtedy, gdy temperatura powietrza będzie niższa niż 10 st. Celsjusza. Nawoskować należy wszystkie powierzchnie metalowe – także wewnętrzną część drzwi, wewnętrzne słupki i wewnętrzne progi.
- Wosk nakłada się na jeden element auta (np. maskę), trzeba odczekać kilka minut aż wyschnie, a następnie wypolerować go ręczniczkiem z mikrofibry.
Nie można zapomnieć o szybach (trzeba je wyczyścić) oraz o elementach karoserii z tworzywa.
W ich przypadku należy zastosować środek do pielęgnacji tworzyw, który zabezpieczy je przed wyblaknięciem i utratą kolorów.
Następna rzecz to uszczelki.
Są bardzo podane na działanie tlenu, ozonu i promieni słonecznych. Kruszeją i pękają. Ale wystarczy zastosować Smar silikonowy MA Professional, aby skutecznie zabezpieczyć je przed uszkodzeniami i przymarznięciem w trakcie zimy.
Co jeszcze warto zabezpieczyć przed korozją?
Śruby i nakrętki.
Znajdujące się pod maską. Warto spryskać je Białym smarem MA Professional, Smarem PTFE albo Środkiem penetrującym MA Professional. Podobnie należy zakonserwować oczka przewodów masowych po demontażu akumulatora.
W trakcie długiego postoju dochodzi niestety do odkształcenia się opon.
Aby maksymalnie zmniejszyć skutki tego procesu, opony trzeba bardzo mocno napompować – do maksymalnych wartości, określonych przez producenta opon (nie producenta samochodu).
Nie można zapomnieć o kole zapasowym i dojazdowym – one również powinny być odpowiednio i mocno napompowane.
Samochód trzeba zabezpieczyć przed staczaniem się. Można pozostawić go na biegu, np. pierwszym i podłożyć zabezpieczenia pod koła.
Zaciągnięcie hamulca ręcznego i pozostawienie go w takim stanie przez okres kilku miesięcy, albo dłużej, może spowodować całkowite zablokowanie się mechanizmu.
Akumulator.
Z samochodu należy wymontować akumulator, aby zapobiec jego całkowitemu rozładowaniu się. W większości przypadków takie rozładowanie może spowodować całkowite zniszczenie akumulatora. Wyjęty akumulator należy przechowywać w suchym miejscu w domu, najlepiej takim, gdzie temperatura oscyluje wokół 20 st. C. Co kilka tygodni należy skontrolować stan naładowania akumulatora – i w razie potrzeby naładować go do pełna za pomocą prostownika mikroprocesorowego.
Po wyjęciu akumulatora uzyskujemy dostęp do oczek przewodów masowych, które trzeba zabezpieczyć przed korozją. Najlepszy będzie do tego Smar Biały MA Professional. Przed jego nałożeniem oczka należy oczyścić za pomocą sprayu Contact Cleaner MA Professional.
Warto również zastosować Contact Cleaner do oczyszczenia i przesmarowania wszystkich wtyczek i gniazdek pod maską, łączących poszczególne czujniki z komputerem albo z zasilaniem (np. zasilanie żarówek). W trakcie długotrwałego postoju, zwłaszcza w miejscu wilgotnym, części te będą narażone na pojawianie się na nich nalotów korozji.
Uwaga – w niektórych samochodach klasy premium demontaż akumulatora jest niemożliwy. Mógłby on spowodować szereg problemów. Warto zajrzeć do instrukcji samochodu i sprawdzić, czy w danym modelu można samodzielnie zdemontować akumulator.
Po wyjęciu akumulatora nie będzie działać instalacja elektryczna, a co za tym idzie, także centralny zamek. Samochód będzie trzeba zamykać tylko i wyłącznie za pomocą zamka w drzwiach kierowcy (może być ukryty pod zapadką) i zamka bagażnika.
Dlatego konieczne jest nasmarowanie mechanizmów zamków – co pozwoli też ochronić je przed korozją i przed zamarznięciem.
Można zastosować Biały smar litowy MA Professional. Przy okazji, warto również nasmarować mechanizm zamka tylnej klapy i przedniej maski.
Trzeba uzupełnić poziom płynów eksploatacyjnych.
Wszystkich, jakie są w samochodzie, do maksymalnego poziomu. To olej silnikowy, płyn chłodniczy, olej przekładniowy w skrzyni biegów, płyn hamulcowy oraz płyn wspomagania układu kierowniczego. Warto sprawdzić za pomocą aerometru odporność płynu chłodniczego na zamarzanie – jeśli jest zbyt niska, płyn może zamarznąć i rozerwać chłodnicę albo inne części układu chłodzenia. Trzeba również pamiętać, że stary płyn nie będzie chronił przed korozją (płyn traci właściwości ochronne po 5 latach). To samo dotyczy płynu hamulcowego, gdzie korozja może pojawić się na tłoczkach w zaciskach hamulcowych.
Jeśli postój samochodu będzie obejmował zimę, należy wlać do zbiorniczka zimowy płyn do spryskiwaczy. W przeciwnym razie może dojść do zamarznięcia płynu i rozerwania zbiornika.
Zaleca się również, aby podłożyć coś miękkiego pod wycieraczki na przedniej i na tylnej szybie. Specjaliści zalecają również, aby zabezpieczyć rurę wydechową i rurę układu dolotowego (pod maską) za pomocą szmatki, nasączonej olejem silnikowym.
O czym jeszcze trzeba pamiętać podczas przygotowania auta do dłuższego postoju? Z kabiny samochodu trzeba zabrać nawigację, tablet i wszystkie inne urządzenia, które mają baterię litowo – jonową (może się zapalić przy bardzo wysokiej temperaturze i ulec uszkodzeniu przy mrozach). We wnętrzu kabiny nie powinny się również znajdować jakiekolwiek substancje łatwopalne i wszystko, co może wybuchnąć po silnym nagrzaniu, na przykład dezodorant w sprayu.
Ubezpieczenie OC i zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą w trakcie długiego postoju
Trzeba pamiętać o tym, że każdy samochód, bez względu na to, czy się porusza, czy stoi na postoju przez kilka miesięcy, musi mieć opłacone ubezpieczenie OC.
Warto również zadbać o to, aby skutecznie zabezpieczyć pojazd przed kradzieżą. Najlepszym sposobem ochrony samochodu przed kradzieżą jest wykupienie ubezpieczenia AC w wariancie pełnym, albo mini, chroniącym przed kradzieżą i przed całkowitym zniszczeniem.
Drugi dobry sposób zabezpieczenia to pozostawienie samochodu na parkingu strzeżonym przez całą dobę.
Z racji tego, że z samochodu został wymontowany akumulator, nie zadziałają żadne systemy ochrony – autoalarm, lokalizator GPS itd. Dlatego warto zabezpieczyć auto jakąś blokadą mechaniczną – np. blokadą pedałów (pamiętamy, że auto stoi na biegu), aby pojazd nie został odholowany przez złodziei.
Rozruch auta po długim postoju również powinien przebiegać w odpowiedni sposób. Warto wykręcić świece i do każdego cylindra wstrzyknąć odrobinę oleju silnikowego (zgodnego ze specyfikacją, zalecaną przez producenta). Montowany z powrotem akumulator powinien być naładowany do pełna. Jeśli tarcze hamulcowe bardzo mocno skorodowały i doszło do zapieczenia, trzeba je spryskać specjalnym środkiem antykorozyjnym. Gdy korozja zejdzie, trzeba zastosować drugi, do czyszczenia tarcz hamulcowych.
Polecane artykuły
Majsterkowanie
Pasta do mycia rąk – jaką wybrać i dlaczego warto jej używać?
Każdy majsterkowicz wie, że prace przy samochodzie to brudna robota. Problem związany z zabrudzonymi dłońmi czy ciuchami znany jest wszystkim…
Eksploatacja
Jak zadbać zimą o karoserię i progi w samochodzie?
Zima to szczególnie trudny czas dla kierowców, nie tylko z uwagi na warunki panujące na drogach. To także pora roku,…
Eksploatacja
Podwozie rdzewieje? Co nałożyć bezpośrednio na rdzę?
Aby temu zapobiec, należy regularnie zabezpieczać podwozie z wykorzystaniem dobrych jakościowo preparatów. Możesz to zadanie zlecić fachowcom lub też wykonać…