Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe
Płukanka silnika– jak ją stosować?
Dlaczego warto stosować płukankę do silnika? Kiedy powinno się stosować płukankę do silnika? Jak stosować płukankę do silnika?
W trakcie pracy silnika samochodowego (zasilanego benzyną, olejem napędowym albo gazem) powstaje bardzo wiele różnego rodzaju zanieczyszczeń. Wiele z nich jest bardzo szkodliwych dla stanu technicznego jednostki napędowej. W procesach spalania paliwa powstają takie zanieczyszczenia, jak:
- nagary (osady wysokotemperaturowe);
- laki i szlamy (osady niskotemperaturowe);
- mechaniczne produkty zużycia (opiłki metalowe itd.);
- kurz, dostający się do silnika wraz z powietrzem.
Wszystkie one są wyjątkowo szkodliwe dla jednostki napędowej. Dlatego też za usuwanie osadów i zanieczyszczeń z silnika odpowiedzialny jest układ smarowania. Silnik i jego osprzęt są także chronione przed zanieczyszczeniami poprzez zastosowanie filtrów. Filtr powietrza powinien zatrzymywać kurz i większe drobiny zanieczyszczeń z powietrza. Filtr paliwa powinien chronić układ paliwowy przed zanieczyszczeniami, znajdującymi się w paliwie i mogącymi pojawiać się w baku auta.
Jak usuwane są osady i zanieczyszczenia z silnika samochodu?
Układ smarowania silnika wprowadza w obieg olej silnikowy, który jest jego płynną częścią. Olej silnikowy jest wprowadzany w obieg za pomocą pompy oleju, napędzanej przez napęd rozrządu (pasek albo łańcuch rozrządu) albo dodatkowy element napędowy (np. dodatkowy łańcuszek) przekazujący napęd z koła zębatego na wale korbowym silnika. Parametry oleju silnikowego są szczególnie ważne. Do nich dopasowywane są różne elementy silnika, np. szczeliny robocze. Układ smarowania zasysa olej silnikowy z miski olejowej (poprzez smok olejowy, dokonujący wstępnej filtracji oleju) i dostarcza go do miejsc w silniku, które muszą być smarowane. To między innymi wał korbowy (panewki i inne elementy), wałki rozrządu, turbosprężarka albo kompresor, a także łańcuch rozrządu (jeśli występuje), jego hydrauliczny napinacz i układy zmiennych faz rozrządu (ich praca zależna jest od właściwego ciśnienia oleju). Olej silnikowy nie tylko smaruje silnik. On także chłodzi, wycisza i odbiera z silnika zanieczyszczenia. Powinny być one zatrzymywane przez filtr oleju (element wymienny).
Jak olej silnikowy usuwa osady z silnika?
Olej silnikowy zawiera w swoim składzie różnego rodzaju detergenty, których zadaniem jest rozpuszczanie zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych. Teoretycznie, sam olej silnikowy powinien usunąć zanieczyszczenia z silnika. A potem, w trakcie serwisu olejowego, zużyty olej silnikowy powinien zostać usunięty, wraz z zużytym filtrem oleju.
W praktyce sprawa nie jest taka prosta. Sam olej silnikowy ulega degradacji w trakcie pracy w silniku. Pojawiają się szlamy (najczęściej z żywicy i kurzu), olej jest stale rozcieńczany przez paliwo i stopniowo traci swoje właściwości. Na skutek przedmuchów spalin, pomiędzy tłokami a cylindrami, olej silnikowy ulega zakwaszaniu i utlenianiu. Procesy te zależne są od jakości oleju i sposobu eksploatacji silnika. Producenci olejów również stosują swoje własne receptury i jedne oleje zawierają więcej środków czyszczących, inne mniej. Przez to jedne są bardziej skuteczne, a inne mniej. Różne sposoby eksploatacji auta (np. ciągła jazda na krótkich trasach), stosowanie gorszego jakościowo paliwa czy też niedbałość o stan techniczny auta (np. tolerowanie niesprawności układu chłodzenia) powodują przyspieszone zużycie oleju. A zużyty olej silnikowy nie jest w stanie usuwać zanieczyszczeń z silnika.
Zanieczyszczenia, zbierające się w silniku, mogą doprowadzić do jego powolnego, albo przyspieszonego zużycia. Najgorsze są nagary, które potrafią całkowicie zniszczyć jednostkę napędową. Dlatego producenci środków chemicznych, mając na uwadze niedoskonałości zastosowanych rozwiązań, zaczęli produkować płukanki do silnika.
Płukanka silnika – co to jest?
Nim zaczęto produkować płukanki do silnika, kierowcy stosowali do płukania silnika naftę. Płukanie silnika naftą nie przynosi zadowalających rezultatów. Nie jest ona jednak środkiem idealnym i nie radzi sobie dobrze z zanieczyszczeniami. Płukanki do silnika zawierają specjalne detergenty, w skoncentrowanej formie, które mają za zadanie rozpuszczenie zanieczyszczeń, osadzających się we wnętrzu jednostki napędowej. Środki czyszczące są skoncentrowane, ale muszą być dalej w pełni bezpieczne dla elementów silnika, na przykład dla uszczelek.
Płukanki dodaje się bezpośrednio do starego oleju silnikowego. Co oczywiste, płukanki muszą być również bezpieczne dla układu smarowania. Płukanie silnika odbywa się dzięki standardowemu obiegowi oleju silnikowego.
Jedną z najlepszych płukanek na polskim rynku jest Płukanka do silnika MA Professional. To skuteczny środek czyszczący, preparat do płukania silnika, zawierający szereg silnie działających detergentów. Środek ten opracowano z myślą o sprawnym usuwaniu zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych z jednostki napędowej.
Jaka płukanka do silnika? MA Professional! Dlaczego warto ją stosować?
Płukanka do silnika MA Professional przywraca pełną przepustowość kanałom olejowym. Dzięki temu olej silnikowy może szybko docierać do wszystkich węzłów smarowania. Pełna przepustowość cieniutkich kanalików olejowych oznacza, że można skutecznie chronić panewki przez zatarciem a także znacząco przedłużyć życie elementom układu korbowo – tłokowego. Płukanka skutecznie usuwa nagar, twardy osad węglowy, który może całkowicie zniszczyć silnik. Usuwa także laki, szlamy i inne zanieczyszczenia.
Wszystkie zebrane z silnika zanieczyszczenia pozostają w filtrze oleju i w starym oleju
silnikowym ,który jest usuwany z wnętrza jednostki napędowej podczas serwisu olejowego. Produkt MA Professional to świetna płukanka do silnika benzynowego. Warto nią także przeprowadzić płukanie silnika diesla oraz silnika benzynowego, zasilanego gazem LPG.
Kiedy warto stosować płukankę do silnika MA Professional?
Najlepiej regularnie, przy każdej wymianie oleju silnikowego. Płukanka zapewni sprawność silnika, usuwając z niego nagromadzone zanieczyszczenia. Jednostka napędowa, skutecznie chroniona przed nagarem i innymi osadami, powinna charakteryzować się znacznie większą mocą, kulturą pracy i mniejszym poziomem awaryjności.
Płukankę do silnika MA Professional warto zastosować zaraz po kupnie auta używanego. Nigdy do końca nie wiadomo, jakiego rodzaju olej silnikowy był stosowany przez poprzedniego właściciela.
Płukankę do silnika MA Professional powinno się zastosować po awarii uszczelki pod głowicą, gdy doszło do przedostania się płynu chłodniczego do oleju silnikowego. Warto ją także zastosować po każdym zanieczyszczeniu oleju, albo po podniesieniu poziomu oleju silnikowego na skutek dostania się do niego dużych ilości paliwa podczas przerwanego, aktywnego wypalania filtra cząstek stałych DPF/FAP.
Płukanka do silnika MA Professional jest niedroga i łatwo się ją stosuje. Warto ją stosować jako stały element serwisu olejowego, wraz z właściwym olejem silnikowym i właściwie dobranym filtrem oleju silnikowego. Produkt można stosować do każdego silnika: benzynowego, wysokoprężnego i zasilanego gazem, nowoczesnego, małolitrażowego, z bezpośrednim wtryskiem paliwa (szczególnie narażonego na osadzanie się nagaru) i starszego, wolnossącego, o większej pojemności.
Jak stosować płukankę do silnika MA Professional?
Najwygodniej zastosować płukankę do silnika MA Professional przed samą wymianą oleju silnikowego. Jak wypłukać silnik przed wymianą oleju silnikowego? Jest to bardzo proste.
Płyn do płukania silnika przed wymianą oleju należy dokładnie wymieszać. W tym celu wystarczy kilkakrotnie mocno potrząsnąć opakowaniem. Następnie całe opakowanie płukanki należy wlać do układu olejowego silnika, poprzez wlew oleju.
Uwaga!
Powinno się wlać płukankę do zimnego silnika. Wlanie zimnej płukanki (albo dolanie zimnego oleju silnikowego) do rozgrzanego silnika może spowodować pęknięcie głowicy na skutek szoku termicznego.
Po wlaniu płukanki do wnętrza jednostki napędowej, należy uruchomić silnik. Powinien on pracować do 15 minut, na biegu jałowym, na wolnych obrotach. To wystarczający czas, aby środki czynne płukanki rozpuściły zanieczyszczenia, znajdujące się we wnętrzu silnika. Do wymiany oleju niezbędne jest rozgrzanie silnika, zatem wszystko idealnie pasuje. Po 15 minutach można wyłączyć silnik i usunąć olej silnikowy wraz z filtrem. W starym oleju znajdą się wszystkie wypłukane zanieczyszczenia. Płukanie silnika jest zakończone.
Profesjonalna wymiana oleju silnikowego – co trzeba przygotować?
Olej silnikowy powinien być wymieniany co 15 tys. km przebiegu, lub co rok (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze). Jeśli auto jest eksploatowane tylko w mieście, albo jest zasilane z instalacji LPG, należy skrócić okres wymiany do 10 tys. km przebiegu. W przypadku aut, które bardzo mało jeżdżą, należy wymieniać olej silnikowy co rok.
Co trzeba przygotować do profesjonalnej wymiany oleju w samochodzie?
- Olej silnikowy, dobrany zgodnie z zaleceniami producenta auta (przede wszystkim zgodnie z normą SAE, np. 5W40);
- Filtr oleju, dobrany do konkretnego modelu auta;
- Płukankę do silnika MA Professional;
- Nową podkładkę pod korek miski olejowej.
Polecane artykuły
Majsterkowanie
Pasta do mycia rąk – jaką wybrać i dlaczego warto jej używać?
Każdy majsterkowicz wie, że prace przy samochodzie to brudna robota. Problem związany z zabrudzonymi dłońmi czy ciuchami znany jest wszystkim…
Eksploatacja
Jak zadbać zimą o karoserię i progi w samochodzie?
Zima to szczególnie trudny czas dla kierowców, nie tylko z uwagi na warunki panujące na drogach. To także pora roku,…
Eksploatacja
Podwozie rdzewieje? Co nałożyć bezpośrednio na rdzę?
Aby temu zapobiec, należy regularnie zabezpieczać podwozie z wykorzystaniem dobrych jakościowo preparatów. Możesz to zadanie zlecić fachowcom lub też wykonać…