Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

pasek klinowy samochód

Piszczenie paska klinowego – jak temu zaradzić?

Pasek klinowy piszczy… Co robić? Piszczący pasek klinowy to nic przyjemnego. Piszczenie paska w przypadku samochodu jest bardzo uciążliwe i słyszalne w dużej odległości. Piszczenie paska w maszynach zdecydowanie utrudnia pracę. Jak skutecznie usunąć piszczenie paska?

Paski klinowe (paski wieloklinowe) znajdują szerokie zastosowanie w motoryzacji, w rolnictwie, a także w szeregu różnych maszyn. Zarówno profesjonalnych, jak i amatorskich. Spójrzmy, gdzie stosuje się paski klinowe, w jakich sytuacjach one piszczą i jak to piszczenie wyeliminować.

Pasek klinowy (wieloklinowy) w samochodzie – jaką pełni rolę? Jak jest zbudowany?

Znany też jako pasek wieloklinowy, pasek osprzętu, pasek od alternatora lub pasek alternatora – stosowany jest w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym i diesla (wysokoprężnym).
Pasek klinowy (pasek wieloklinowy) przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na koła pasowe osprzętu silnika.

  • W każdym samochodzie, pasek klinowy napędza alternator. To źródło prądu (prądnica), które zasila instalację elektryczną auta (oraz ładuje akumulator samochodowy) po uruchomieniu silnika.
  • W pojazdach wyposażonych w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, pasek wieloklinowy napędza pompę wspomagania. Pompa działa przez cały czas, od pierwszej chwili uruchomienia silnika.
  • W niektórych samochodach pasek klinowy napędza pompę cieczy chłodzącej (rzadkie rozwiązanie, zazwyczaj napędza ją napęd rozrządu).
  • W samochodach wyposażonych w układ klimatyzacji, pasek wieloklinowy napędza sprężarkę klimatyzacji. Przez cały czas, po uruchomieniu silnika, pasek napędza koło pasowe sprężarki. Po uruchomieniu klimatyzacji, specjalne sprzęgła załącza napęd na sprężarkę.

Pasek klinowy musi mieć odpowiednie napięcie. Dlatego stosuje się napinacz. A także dodatkowe koło pasowe.

Zbudowany jest tak samo, jak pasek rozrządu. Jest płaski. Do jego produkcji używana jest guma z różnymi domieszkami. Pasek posiada wewnętrzny kord (wzmocnienie). Pasek wielorowkowy wziął swoją nazwę stąd, że posiada on kilka rowków, które ułatwiają przyleganie do kół pasowych napędzanych podzespołów.

Pasek klinowy w maszynach, pompach, urządzeniach – jaką pełni rolę?

Stosuje się je w szeregu maszyn i urządzeń. I to zarówno profesjonalnych, jak i amatorskich, budowanych często przez domorosłych konstruktorów. To na przykład maszyny do szycia starszego typu i przemysłowe, maszyny różnego rodzaju, piły, szlifierki, maszyny rolnicze, pompy i wiele innych. Pasek jest najczęściej stosowany do przekazywania napędu z silnika do maszyny.

Piszczący pasek klinowy – co jest powodem hałasu?

To najczęściej oznaka tego, że pasek się ślizga na kołach pasowych napędzanego podzespołu, albo napędzanych podzespołów. Przyczyn może być bardzo wiele – zużycie eksploatacyjne paska, zużycie eksploatacyjne kół pasowych (np. koła pasowego alternatora albo pompy wspomagania układu kierowniczego), zły montaż paska, niewłaściwa praca napinacza, dostawanie się wody pomiędzy pasek a powierzchnię koła klinowego, zanieczyszczenia…

Skuteczny środek zapobiegający ślizganiu się paska. Eliminuje piszczenie paska klinowego!

MA Professional Belt to skuteczny środek w sprayu, przeznaczony do eliminacji pisku paska klinowego. MA Professional Belt wnika głęboko w materiał paska, zwiększając żywotność gumy. Paski klinowe, spryskane MA Professional, przestają się ślizgać, pracują znacznie dłużej, przestają piszczeć i pracują z większą skutecznością. Stosowane MA Professional Belt jest bardzo proste. Wystarczy spryskać pasek i odczekać kilka chwil, aż środek wniknie w materiał paska. Efekt powinien być słyszalny już po pierwszym użyciu. Koniec piszczącego paska spod maski, który był w stanie obudzić sąsiadów? Jak najbardziej!

 

Stosowane MA Professional Belt w przypadku maszyn i urządzeń

MA Professional Belt skutecznie wydłuża działanie pasków klinowych, a także eliminuje piszczenie. Środek warto stosować prewencyjnie, aby przedłużyć okres eksploatacji paska klinowego. Przed zastosowaniem środka warto sprawdzić, czy na pasek i na koła pasowe nie dostaje się woda i czy nie ma tam zanieczyszczeń. Środek warto stosować w przypadku konieczności wykonania szybkich napraw i osiągnięcia skutecznego wyciszenia pracy paska.

Zastosowane MA Professional Belt w samochodach

Kiedy warto zastosować MA Professional Belt w samochodzie?

  • Prewencyjnie – zawsze. Środek skutecznie przedłuża okres eksploatacji paska klinowego (paska wieloklinowego) a także poprawia jego przyleganie do kół pasowych. A to przekłada się na efektywną pracę.
  • Kiedy pasek klinowy piszczy zaraz po uruchomieniu zimnego silnika, a potem przestaje.

Powodem takiego stanu rzeczy jest najczęściej niedoładowany akumulator. Dzieje się tak często, gdy auto jest eksploatowane tylko na krótkich trasach i alternator nie może doładować akumulatora do pełna. Z racji tego, że akumulator jest rozładowany, sterownik silnika zwiększa obroty jednostki napędowej, aby zwiększyć moc alternatora (ładującego akumulator).

Pasek musi pracować z bardzo dużą prędkością i dochodzi do jego poślizgu.

  • Kiedy pasek klinowy piszczy zaraz po uruchomieniu silnika, albowiem kierowca uruchamia na raz wiele odbiorników prądu. Nie powinno się tak robić. Kolejne odbiorniki energii powinny być uruchamiane wtedy, gdy silnik się rozgrzeje. Ale są różne sytuacje. Paskudny, jesienny poranek, kiedy szyby parują i trzeba uruchomić klimatyzację, aby skutecznie wysuszyć wnętrze kabiny. Albo w trakcie zimy, gdy bez uruchomienia ogrzewania na pełną moc, kierowcy zamarzają ręce.
  • Gdy pasek klinowy okresowo piszczy, po wjechaniu w kałużę albo podczas jazdy w deszczu. Oznacza to, że woda dostaje się pomiędzy pasek a koło pasowe. Może być to spowodowane brakiem dolnych osłon silnika. Może zostały zerwane po kolizji z krawężnikiem? Albo podczas jazdy poza miastem, po nierównych, piaskowych drogach?
  • Kiedy pasek klinowy piszczy przy mocnych skrętach kierownicy, w autach, wyposażonych w hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Taki problem najczęściej oznacza, że koło pasowe pompy wspomagania jest mocno zużyte i pasek się na nim ślizga. Koło powinno się wymienić. Hydrauliczne układy wspomagania stosowane są w starszych samochodach (w nowych zastąpiły je elektrohydrauliczne i elektryczne). To oczywiste, że wielu starych samochodów nie opłaca się już remontować. Dlatego warto zastosować środek, który wyciszy pasek.
  • W samochodach, które pracują w trudnych warunkach i są narażone na działanie ze strony wody. Na przykład w autach terenowych, pojazdach rolniczych itd.
  • Kiedy trzeba dotrwać do lepszych czasów, w których auto zostanie poddane naprawie. Każdemu może zdarzyć się sytuacja, w której pasek w aucie piszczy, a kierowca nie ma środków na wykonanie naprawy. Belt wyciszy piszczący pasek.

Kiedy nie powinno się stosować środka Belt?

  • W sytuacji, w której pasek klinowy piszczy przez cały czas. Oznacza to, że doszło do poważnego uszkodzenia paska, kół pasowych, albo napinacza.
  • Kiedy pasek klinowy napędza pompę cieczy chłodzącej. Chwilowe przerwy w pracy pompy mogą spowodować przegrzanie silnika.
  • W sytuacji, w której piszczenie paska wiąże się z zanikaniem wspomagania i zapalaniem się kontrolki, ostrzegającej o braku ładowania ze strony alternatora. To już poważne zużycie paska, jego napinacza albo kół pasowych.

Należy pamiętać o tym, że pisk to skutek uboczny tarcia. Dodatkowo, w trakcie tarcia wydziela się ciepło. Nieprzerwane piszczenie paska klinowego, przez cały czas pracy silnika, może być powodem wydzielania się bardzo dużych ilości ciepła. A to może doprowadzić nawet do pożaru.

 

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera