Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

Preparat Do Konserwacji Podowzia I Progów Baranek

Walka z korozją – konserwacja progów w samochodzie

Dlaczego korozja progów jest groźna? Jak korozja progów w samochodzie wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów? Jak powinna wyglądać walka z korozją by mieć dobrze zakonserwowane progi? Jak skutecznie i samodzielnie zabezpieczyć progi przed korozją?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaką rolę pełnią progi w samochodzie osobowym?
  • Dlaczego progi w samochodzie są narażone na ataki korozji?
  • W jaki sposób można rozpoznać, że progi są skorodowane?
  • Jak trudna jest walka z korozją i konserwacja progów?
  • Jakich środków użyć do zabezpieczenia progów przed korozją?

Walka z korozją, konserwacja progów? Na początek przyjrzymy się, jaką rolę pełnią progi w samochodzie. Współczesne samochody osobowe, crossovery i SUV mają nadwozia samonośne. Podstawą konstrukcji samochodu z nadwoziem samonośnym jest płyta podłogowa. Jest ona wykonana z wytrzymałej stali. Do płyty podłogowej montuje się nadwozie, zawieszenie, silnik i inne ważne elementy wyposażenia pojazdu. Płyta podłogowa ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo podczas wypadku. Dlatego jest ona wzmacniana na różne sposoby. Stosuje się podłużnice, przetłoczenia i inne rozwiązania, zwiększające wytrzymałość płyty. Na krańcach płyty podłogowej znajdują się belki progowe. Są one umieszczone pomiędzy przednim a tylnym kołem samochodu. Do belek progowych montowane są elementy nadwozia. Na przykład słupek B, rozdzielający drzwi przednie i tylne w nadwoziu 4 lub 5 – drzwiowym. Do ochrony belek progowych i mocowań słupków stosuje się progi, odpowiednio wyprofilowane elementy nadwozia.

Dlaczego pielęgnacja progów przed korodowaniem jest ważna?

Progi pełnią także funkcję estetyczną oraz użytkową. Dzięki nim wygodniej wsiada się do samochodu. Progi są produkowane z cienkiej blachy, która jest odpowiednio zagięta i wyprofilowana. W górnej części (we wnętrzu kabiny) progi mogą być chronione przez nakładki progowe z tworzywa, albo aluminium. Chronią one lakier i warstwę antykorozyjną przed uszkodzeniami mechanicznymi. W niektórych samochodach stosowane są również zewnętrzne listwy ochronne na progach. Mogą być wykonane z tworzywa albo z gumy. Progi to profile zamknięte. Na początku i na końcu każdy próg ma uszczelnienie, najczęściej wykonane z tworzywa sztucznego. Producenci samochodów zapewniają dostęp do wnętrza progów, aby można było je zabezpieczać przed korozją. W tym celu w progach umieszczane są otwory serwisowe. Jeśli ich nie ma, zdejmuje się przednie lub tylne nakładki, uszczelniające próg. Jeśli zastosowano otwory serwisowe, są one chronione przez gumowe uszczelnienia, które można łatwo zdjąć.

Dlaczego progi rdzewieją?

Są pokryte od zewnątrz fabryczną warstwą antykorozyjną. Na nią nakładany jest lakier bazowy i lakier bezbarwny. To, czy są zabezpieczane od wewnątrz, zależy od producenta samochodu. Jeśli są, najczęściej stosowaną metodą jest cynkowanie. Dlaczego progi rdzewieją? Są one położone nisko. Przez to są bardzo narażone na uszkodzenia mechaniczne. Kamienie, wyrzucane w powietrze przez koła, mogą uszkodzić lakier i warstwę antykorozyjną.

Progi ulegają też uszkodzeniom mechanicznym w trakcie kolizji. Nie wspominając o wypadkach. Na progach osadza się błoto, kurz i brud z drogi. Są one narażone na działanie wilgoci. Nie tylko w trakcie deszczu i podczas zimy. Także podczas parkowania na trawie. Woda może być również kierowana w stronę progów przez przednie koła, w trakcie jazdy. Jeśli stale będzie trafiać w miejsca zgrzewów i łączeń, ryzyko wystąpienia korozji będzie bardzo duże. Trzeba jeszcze pamiętać o soli drogowej, używanej zimą do usuwania lodu i śniegu z ulic. Progi mogą być również uszkodzone w trakcie nieostrożnego załadunku bagaży do wnętrza samochodu.

Konsekwencje zardzewiałych progów

Korozja na progach w początkowej fazie objawia się łuszczeniem się lakieru i rdzawymi nalotami. Na początku są one niewielkie. Z czasem narastają. Bąble to oznaka poważnego ataku korozji. Na początku bąble są małe. Jeśli kierowca nie podejmie interwencji, są coraz większe. Po ich naciśnięciu blacha się wykrusza. Pojawia się dziura. Nic w tym dziwnego. Skorodowana blacha na progu ma taką strukturę, jak mocno wypieczone ciasto francuskie.

Korozja występuje także w samochodach z zewnętrznymi listwami ochronnymi na progi

Listwy mają chronić, ale często pod nimi przez lata gromadzi się brud i wilgoć. Po pewnym czasie listwy przestają równomiernie przylegać do karoserii. Powód jest jeden. Pod listwami pojawiły się bąble. Zardzewiałe progi mają bardzo negatywny wpływ na wygląd zewnętrzny samochodu. Rdzawe naloty, bąble i dziury sprawiają, że samochód zaczyna być postrzegany jak zniszczony grat. Takie auto traci też ogromnie na wartości rezydualnej. Z pewnością trudno będzie je sprzedać. Zaawansowana rdza na progach może oznaczać, że korozja zaatakowała belki progowe. Wspomnianą na początku część boczną płyty podłogowej. Korozja belek progowych jest bardzo groźna dla konstrukcji auta. Osłabia ona połączenie podwozia z nadwoziem.

Jak to wygląda w praktyce?

W praktyce przekłada się to na bardzo niski poziom bezpieczeństwa w razie wypadku. Dlatego też walka z korozją, polegająca na ochronie progów, jest tak bardzo potrzebna. Istnieje wiele metod naprawy. Mocno skorodowane progi trzeba wymienić na nowe w warsztacie blacharskim. W przypadku niewielkich uszkodzeń stosuje się proste metody napraw. Zewnętrzne uszkodzenia lakieru zabezpiecza się za pomocą zaprawek. Wcześniej należy usunąć korozję i użyć środka zabezpieczającego przed korozją. W przypadku małych dziur stosuje się siateczki z włókna szklanego. Pokrywa się je żywicą. Następnie nakłada się na nie szpachlę, podkład antykorozyjny i lakier. Walka z korozją, nie tylko na progach, wymaga sporo wysiłku. Dlaczego najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie odpowiednich zabezpieczeń. I to już w bardzo młodych wiekiem samochodach.

W jaki sposób zabezpieczyć progi?

Najważniejszym elementem walki z korozją jest skuteczne zabezpieczenie progów od wewnątrz. Dzięki temu chronione będą same progi i bardzo ważne belki progowe. Jak zabezpieczyć próg od środka? Rekomendujemy użycie skutecznego Preparatu do Konserwacji Profili Zamkniętych Karoserii MA Professional. Chroni on profile zamknięte przed korozją i wilgocią. Ochrona progów z użyciem tego środka jest bardzo prosta. Każdy kierowca poradzi sobie samodzielnie. Jak wspomnieliśmy wcześniej, każdy próg posiada otwory serwisowe. Najczęściej znajdują się one w dolnej części progu i są uszczelnione za pomocą wkładek gumowych. Taką wkładkę należy podważyć płaskim śrubokrętem i wyjąć. Dzięki temu uzyskamy dostęp do wnętrza progu. Otwory mogą znajdować się również w górnej części progu. Będą widoczne po otwarciu drzwi. Tak samo będą osłonięte zaślepkami. Jeśli otworów nie ma, trzeba zdjąć zaślepki z tworzywa, znajdujące się z przodu i z tyłu progu.

Sposób na stare samochody

W starych samochodach, gdzie zaniedbano serwisowane, guma na zaślepkach może być bardzo twarda. Przez to będzie stawiać duży opór przy demontażu. Wystarczy jednak zastosować prosty trik. Zaślepkę z gumy trzeba pokryć smarem silikonowym w sprayu (np. sprayem silikonowym MA Professional w sprayu). Po kilku minutach zaślepka odzyska giętkość, a nawet czarny kolor. Uda się ją zdemontować. Łatwiejszy będzie też montaż. Preparat do Konserwacji Profili Zamkniętych Karoserii MA Professional ma długi wężyk. Dzięki niemu możliwa jest aplikacja preparatu do każdej części progu. Wężyk montuje się na głowicę preparatu. Następnie wprowadza się go do wnętrza progu, przez otwór serwisowy. Całe wnętrze progu należy dokładnie spryskać. Wężyk wprowadza się jak najgłębiej i naciska głowicę preparatu. Wystarczy tylko przesuwać wężyk, aby dokładnie spryskać wnętrze progu. Preparat do Konserwacji Profili Zamkniętych Karoserii MA Professional pozostawia warstwę ochronną w kolorze bursztynowym. Wypiera wilgoć i tworzy skuteczną warstwę zabezpieczającą przez korozją.

Przeciwdziałanie rdzy na progach powinno obejmować zabezpieczenie progów od wewnątrz.

Najlepszym sposobem ochrony progów przed uszkodzeniami jest ich częste mycie i woskowanie. Dobry wosk to bardzo skuteczne zabezpieczenie przed korozją. Bardziej trwałą alternatywą dla wosku mogą być powłoki ceramiczne. Są one jednak drogie. Stosuje się także specjalne, przezroczyste folie ochronne na progi. Chronią one przed uszkodzeniami mechanicznymi i zadrapaniami. Łatwo się je montuje. Dolną część progów można również skutecznie zabezpieczyć innym preparatem MA Professional. To Preparat do Konserwacji Podwozia i Progów Baranek. W samochodach osobowych warto nim spryskać najważniejsze elementy podwozia i dolną (niewidoczną z zewnątrz) część progów.

 

Skuteczna walka z korozją musi obejmować ochronę progów. Odpowiednio zakonserwowane progi pozwalają na zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Mają też pozytywny wpływ na wygląd auta.

 

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera