Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

Preparat Do Konserwacji Podowzia I Progów Baranek Nadkole

Prawidłowa konserwacja podwozia w samochodzie – jak to zrobić szybko, dobrze i samodzielnie?

Korozja to nadal największy wróg samochodów. Pomimo tego, że technika motoryzacyjna ciągle pędzi do przodu, w tej kwestii nic się nie zmienia. Na szczęście zabezpieczenie podwozia może wykonać sam posiadacz samochodu. I może zrobić to skutecznie i za niewielkie pieniądze.

Dlaczego podwozia samochodów korodują? Przecież, przynajmniej teoretycznie, producenci zabezpieczają je przed działaniem korozji? Teoretycznie tak, ale jedni producenci robią to lepiej, a inni gorzej, przez co niektóre modele aut są bardziej podatne na występowanie ognisk korozji na podwoziu.

Musimy pamiętać o tym, że żadne zabezpieczenie, nawet najlepsze, nie jest wieczne. Do tego podwozie samochodu jest narażone na eksploatację w bardzo trudnych warunkach. O każdej porze roku musi zmagać się z wilgocią, piaskiem, brudem i kurzem, które tworzą idealne warunki dla rdzy. Zimą podwozie jest narażone na działanie soli drogowej (służącej do posypywania dróg), a przez cały rok uderzają w nie kamienie i ziarnka piasku, uszkadzając warstwy ochronne, nałożone przez producenta pojazdu.

Eksploatacja pojazdu w bardzo wilgotnych regionach, parkowanie pojazdu na wilgotnej trawie, eksploatacja auta głównie na drogach niskiej jakości, gdzie pojazd narażony jest na działanie kamieni, piasku, brudu i kurzu – to wszystko potęguje możliwość wystąpienia ognisk rdzy na podwoziu.

Do tego dochodzi, oczywiście, wiek auta. Im starszy pojazd, tym bardziej podatny na korozję, bo fabryczne zabezpieczenia (nawet te najlepsze), przestają działać, a podwozie, po długim przebiegu, jest poważnie zużyte, obite, zawilgocone itd.

Zdecydowana większość Polaków kupuje auta używane, mające od 11 do 15 lat. Czy zatem każdy nabywca takiego pojazdu musi pogodzić się z tym, że rdza jest darmowym dodatkiem do samochodu? Nie.

Jak to się dzieje, że są auta, mające powyżej 15 lat, które nie mają żadnych śladów korozji, albo tylko delikatne, powierzchowne naloty?

Wiele zależy od dbałości właściciela. Mycie podwozia co kilka miesięcy, w szczególności zaraz po zimie (co pozwala usunąć sól drogową i błoto), a także odpowiednie zabezpieczenie podwozia przy użyciu środków antykorozyjnych – to klucz do sukcesu.

Równocześnie trzeba pamiętać o tym, że jeśli producent samochodu poważnie zaoszczędził na zabezpieczeniach antykorozyjnych (co na szczęście dzieje się dość rzadko), to nie pomogą żadne, najlepsze środki. Rdza będzie pojawiać się w takich miejscach, do których żaden środek nie dotrze (spawy, fabryczne zagięcia blach itd.).

Nie wszystkie elementy podwozia da się zabezpieczyć przed atakami korozji. Przykładem mogą być poszczególne części układu wydechowego. W ich przypadku, w razie poważnych ataków korozji, powodujących utratę szczelności układu wydechowego, jedynym rozwiązaniem jest zamontowanie nowych elementów (np. wstawienie określonego odcinka rury wydechowej, tłumika końcowego itd.).

Korozja podwozia – w których miejscach można spodziewać się jej ataków?

Korozja najczęściej atakuje progi, części układu wydechowego, okolice kół, a także poszczególne części zawieszenia i układu hamulcowego (zaciski). A także inne miejsca, bo tu nie ma stałej reguły.  

Progi, części układu wydechowego czy też części zawieszenia, można wymienić na nowe. Jeśli korozja poważnie zaatakuje elementy nośne – np. podłużnice w samochodzie z nadwoziem samonośnym, albo ramę w samochodzie terenowym/pickupie – to w zasadzie dla auta nie ma już ratunku. Taki samochód, w razie wypadku, nie zapewni jakiegokolwiek bezpieczeństwa. Mnóstwo problemów sprawia rdza w miejscach mocowania elementów zawieszenia – to również może skończyć się skierowaniem pojazdu na złom.

 

Prawidłowa konserwacja podwozia – jak to zrobić samodzielnie?

Do konserwacji podwozia będzie nam potrzebny skuteczny środek do konserwacji podwozia. Będzie to MA Professional Underseal – Preparat Do Konserwacji Podwozia i Progów, czyli popularny baranek.

Dlaczego akurat ten? Łatwo się go nakłada, szybko schnie, tworzy szczelną i równocześnie, elastyczną warstwę ochronną, która zabezpieczenia podwozie przez wodą, solą drogową, kamieniami, piaskiem i innymi niepożądanymi rzeczami. Jest niedrogi i wydajny. Miękki baranek sprawia, że kamienie i ziarnka piasku odbijają się od niego, nie uszkadzając podwozia. Stanowi on też swego rodzaju warstwę wyciszającą – amortyzującą, która dodatkowo wycisza podwozie samochodu podczas jazdy.

Potrzebne będzie odpowiednie miejsce, w którym zostanie przeprowadzona konserwacja podwozia. Może to być garaż z kanałem, albo z podnośnikiem hydraulicznym. Jeśli nie dysponujemy własnym garażem, warto poszukać w swojej okolicy garażu do wynajęcia na godziny. Ważne, aby było ciepło – temperatura powinna oscylować wokół 20 st. Celsjusza.

Koniecznie trzeba przygotować odzież ochronną – jednorazowy kombinezon (albo stare, niepotrzebne ubranie), rękawiczki i okulary ochronne.

Poza tym płaski śrubokręt, zestaw spinek mocujących listwy pod progami (do konkretnego modelu pojazdu) i preparat do konserwacji profili zamkniętych w sprayu, z długą rurką.

Konserwacja podwozia, na którym znajdują się mniejsze i większe naloty korozji

W tym przypadku należy zaopatrzyć się w dodatkowe akcesoria, a także przygotować odpowiednio więcej czasu. Potrzebne będą dodatkowo:

  • Sprzęt do mechanicznego usuwania nalotów korozji – szczotka druciana albo druciana nakładka na wiertarko – wkrętarkę;
  • Środek do chemicznego czyszczenia powierzchni metalowych w sprayu, usuwający tłuszcz i inne zanieczyszczenia drogowe, niewymagający zmywania wodą;
  • Środek antykorozyjny, zatrzymujący dalsze ataki korozji, przeznaczony do bezpośredniego nakładania na ogniska rdzy (środek do konserwacji podwozia na rdzę).

Może się zdarzyć tak, że w dolnej części progów korozja wyżarła już niewielkie dziury. W takim przypadku dodatkowo niezbędne będą żywica epoksydowa, płaty włókna szklanego i szpachla samochodowa. Jeśli progi są mocno skorodowane, jedynym rozwiązaniem będzie wizyta u blacharza i ich wymiana na nowe. Temat naprawy dziurawych progów wykracza poza ten poradnik.

Preparat Do Konserwacji Podowzia I Progów Baranek (zdj. MA Professional)

Konserwacja podwozia krok po kroku – z MA Professional Underseal

Od czego zaczynamy? Obowiązkowo, od dokładnego umycia podwozia samochodu. Można to zrobić za pomocą węża ogrodowego, można wykorzystać myjkę samochodową, albo skorzystać z myjni, która oferuje mycie podwozia. Kiedy podwozie wyschnie, auto należy ustawić na kanale, albo na podnośniku. Trzeba odczekać co najmniej pół godziny, aby wszystkie gorące elementy ostygły (w szczególności układ wydechowy).

Następnie trzeba zdemontować osłony z tworzywa, montowane na progach auta. Są one najczęściej przymocowywane za pomocą spinek z tworzywa. Trzeba je podważyć płaskim śrubokrętem. Niektóre mogą ulec zniszczeniu przy tej operacji, część może być stara i sfatygowana, dlatego warto zaopatrzyć się wcześniej w komplet nowych spinek.

Jeśli na podwoziu nie ma nalotów korozji, wystarczy dokładnie spryskać metalowe części podwozia (progi, podłogę, podłużnice, a także metalowe elementy zawieszenia) preparatem do czyszczenia i odtłuszczania powierzchni metalowych w sprayu. Warto wybrać taki preparat, który sam odparowuje i nie trzeba go spłukiwać wodą. Zaoszczędzimy sobie mnóstwo czasu. Po kilku minutach od spryskania wystarczy wytrzeć spryskane elementy podwozia przy pomocy szmatek bawełnianych, aby usunąć zmyty tłuszcz i brud.

Kolejny krok to nakładanie baranka MA Professional Underseal. Opakowaniem należy kilkakrotnie wstrząsnąć (im więcej razy, tym lepiej), aby wszystkie składniki dokładnie się wymieszały. Niedokładne wymieszanie może być powodem długiego czasu schnięcia preparatu.

Preparat Do Konserwacji Podowzia I Progów Baranek W Dłoni (zdj. MA Professional)

Baranek MA Professional Underseal posiada wygodny aplikator, który umożliwi precyzyjne nakładanie. Każdy element metalowy wystarczy spryskać dwukrotnie, aby otrzymać odpowiednią warstwę ochronną. Następnie trzeba odczekać ok. 2 godzin, aby baranek uzyskał odpowiednią twardość. I to wszystko. W praktyce taka warstwa ochronna powinna wystarczyć na 2 – 3 lata eksploatacji samochodu.

Uwaga! Baranka nie wolno nakładać na części układu wydechowego, a także na silnik i części układu hamulcowego!

Na koniec warto zabezpieczyć progi – od środka. W dolnej części progów znajdują się zaślepki z tworzywa sztucznego. Wystarczy je wyjąć, włożyć do środka progu rurkę aplikatura środka do konserwacji profili zamkniętych i… nie żałować środka.

Jeśli na podwoziu są ślady korozji, to…

Najpierw należy usunąć wszystkie ogniska rdzy, a także naloty powierzchniowe (często spotykane na „wózkach” zawieszenia). Nakładanie ochronnego baranka na pordzewiałe elementy mija się z celem.

Najlepszy, najprostszy i najszybszy sposób to mechaniczne usunięcie tak dużych ilości korozji, jakie się tylko da (za pomocą nakładki na wiertarkę albo wiertarko wkrętarkę), a następnie jej chemiczne zobojętnienie. Warto wybrać środek, który można nakładać bezpośrednio na rdzę. Takie środki najczęściej wymagają nakładania przy pomocy pędzla. Potrzebują one ok. 24 godzin na wyschnięcie, co przedłuża czas konserwacji.

Po upływie tego czasu, rdza powinna być skutecznie zobojętniona. Konserwacja podwozia może być kontynuowana. Wystarczy spryskać wszystkie elementy metalowe barankiem, odczekać 2 godziny na wyschnięcie i gotowe.

Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia warto wykonać przed zimą, aby uchronić pojazd przed negatywnym wpływem szeregu czynników, takich jak wilgoć, błoto i sól drogowa.

Konserwacja podwozia skutecznie zabezpiecza samochód przed poważnymi zniszczeniami. Ma ona ogromny wpływ na bezpieczeństwo, a także na wartość samochodu – w przyszłości nikt nie kupi skorodowanego pojazdu. Dlatego – warto ją przeprowadzać.

Michał Lisiak

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera