Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

Pęknięty zbiorniczek - naprawa za pomocą kleju MA Pro

Pęknięty zbiorniczek? Wypróbuj odpowiedni klej!

Jak naprawić pęknięty zbiorniczek płynu do spryskiwaczy? Jak naprawić pęknięty zbiorniczek płynu chłodniczego? Jak naprawić pęknięty zbiorniczek płynu wspomagania? Jak naprawić pęknięty zbiorniczek płynu hamulcowego? Jaki klej zastosować?

Pęknięty zbiorniczek? To może przydarzyć się każdemu kierowcy. Powodów uszkodzenia może być bardzo wiele – zestarzenie się tworzywa, uszkodzenie mechaniczne (np. podczas nieostrożnej naprawy), zetknięcie z gorącą częścią…

Zbiorniczki mogą zostać rozerwane. Kiedy? Na przykład wtedy, gdy przyjdzie mróz, a kierowca nie wymieni letniego płynu do spryskiwaczy na zimowy. Podobnie może skończyć się wykorzystywanie wody w układzie chłodzenia, zamiast płynu chłodniczego, w trakcie zimy.

Wycieki płynów eksploatacyjnych są bardzo groźne. I dlatego należy je powstrzymać jak najprędzej.

Płyny eksploatacyjne w samochodzie są zazwyczaj przechowywane w zbiorniczkach z tworzywa sztucznego. Pod maską typowego auta możemy znaleźć kilka zbiorniczków, wyprodukowanych z tworzywa sztucznego.

I tak wyróżniamy zbiorniki:

  • Płynu chłodniczego – służy do wyrównania poziomu płynu chłodniczego w samochodzie. Wycieki płynu chłodniczego z pękniętego zbiorniczka są bardzo groźne – im mniej płynu chłodniczego w układzie, tym mniejsza wydajność układu chłodzenia. Im mniejsza wydajność układu chłodzenia, tym większe zagrożenie przegrzania silnika (może doprowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą), a nawet jego zatarcia.
  • Płynu do spryskiwaczy – służy do magazynowania płynu do spryskiwaczy, przeznaczonego do czyszczenia przedniej i tylnej szyby, a także szyb reflektorów w samochodach z reflektorami, w których źródłem światła są żarniki ksenon. Wycieki  płynu do spryskiwaczy są o tyle niebezpieczne, że w razie konieczności oczyszczenia szyby z zanieczyszczeń, może okazać się, że w zbiorniczku nie ma płynu. Za brak płynu do spryskiwaczy i niesprawne spryskiwacze można zainkasować mandat w wysokości do 500 złotych.
  •  Do płynu wspomagania – służy do magazynowania płynu, wykorzystywanego przez układ wspomagania kierownicy (w układach wspomagania hydraulicznego i elektrohydraulicznego). Rzadko ulega uszkodzeniom, chyba, że będącym efektem nieskoordynowanych działań mechanicznych. Wycieki płynu wspomagania z nieszczelnego zbiorniczka prowadzą do problemów z właściwym działaniem układu wspomagania. Pierwszym objawem awarii jest przerywana praca wspomagania. Jeśli awaria nie zostanie usunięta a poziom płynu uzupełniony, można doprowadzić do zniszczenia pompy wspomagania.
  • Płynu hamulcowego – służy do magazynowania płynu hamulcowego, płynnej części układu hamulcowego. Wycieki płynu hamulcowego są skrajnie niebezpieczne, albowiem im mniej płynu w układzie, tym niższa skuteczność układu hamowania. W chwili zagrożenia układ może nie zadziałać. Zbiorniczek płynu hamulcowego jest rzadko spotykaną przyczyną wycieków płynu hamulcowego, chyba, że zostanie uszkodzony mechanicznie.

Dodatkowo, w samochodach z układem selektywnej redukcji katalitycznej SCR (stosowanym w silnikach diesla, spełniających normy Euro6) w tylnej części auta znajduje się zbiorniczek z tworzywa na płyn AdBlue (redukujący szkodliwe tlenki azotu w spalinach). Zbiornik musi być wykonany z tworzywa (tak, jak i pompa i wiele innych elementów, mających styk z AdBlue), albowiem płyn jest bardzo silnie korozyjny.

Jak sklejać zbiorniczki z tworzywa sztucznego?

Przed przystąpieniem do klejenia powierzchnie z tworzywa należy dokładnie oczyścić i odtłuścić. Środek do czyszczenia i odtłuszczania powierzchni powinien być bezpieczny dla tworzywa. W przeciwnym razie może spowodować uszkodzenia powierzchni.

Rekomendujemy użycie Zmywacza Uniwersalnego MA Professional. To środek, który jest bezpieczny dla tworzyw sztucznych. Zmywacz Uniwersalny MA Professional skutecznie odtłuszcza i usuwa zabrudzenia z olejów (zatem poradzi sobie z płynem wspomagania układu kierowniczego), wszelakiego typu substancji, smarów i innych.

Powierzchnie przeznaczone do klejenia wystarczy spryskać Zmywaczem Uniwersalnym MA Professional. Trzeba dać środkowi kilka minut na działanie. Następnie wystarczy zetrzeć jego pozostałości, wraz z rozpuszczonymi zanieczyszczeniami, za pomocą ręcznika papierowego.

Sklejanie tworzyw sztucznych to nie jest prosta czynność. Przekonało się o tym wiele osób. Poza odpowiednim przygotowaniem powierzchni (oczyszczeniem i odtłuszczeniem), trzeba również dobrać właściwy klej do danego tworzywa sztucznego.

Co się dzieje, gdy do klejenia określonych tworzyw użyjemy niewłaściwego kleju? Sklejane elementy nie będą chciały się ze sobą połączyć, a niekiedy nawet sklejane tworzywo będzie się topić i zachowywać tak, jakby było podgrzane.

Czym kleić poszczególne tworzywa?

Na opakowaniach zbiorników z tworzywa, a także innych części, powinien znajdować się symbol określający z jakiego tworzywa wykonano daną część (na przykład zbiorniczek).

  •  PS – można kleić każdym rodzajem kleju;
  •  PMMA – najlepsze do klejenia są kleje dwuskładnikowe, na bazie PMMA;
  • PCV – można sklejać klejami cyjanoakrtylowymi, epoksydowymi i metakrylowymi;
  •  PC – można sklejać klejami metakrylowymi i epoksydowymi;
  •  ABS – najlepsze do sklejania są kleje poliuretanowe, metakrylowe i niektóre epoksydowe;
  •  PA – najlepsze będą kleje metakrylowe i metaklylanowe;
  •  PU – najlepsze do klejenia są cyjanoaktylowe i metakrylowe;
  •  PE, PP, HDPE, LDPE, PTFE – tworzywa polipropylenowe i polietylenowe. Najtrudniejsze do sklejenia. Wymagają specjalnego kleju i odpowiedniego przygotowania powierzchni. Co gorsza, duża część zbiorniczków jest wykonana właśnie z takich tworzyw. Na szczęście mamy sposób.

Kleje do tworzyw MA Professional – świetne do naprawy zbiorniczków płynów eksploatacyjnych.

 Jak wspomnieliśmy wcześniej, klejenie zbiorniczków, wyprodukowanych z tworzyw polipropylenowych i polietylenowych wymaga specjalnego postępowania.

Klej do Plastików 10 Minut MA Professional w strzykawce – jest przeznaczony do klejenia szeregu tworzyw sztucznych. Co bardzo ważne: klej jest odporny na działanie olejów, w tym oleju przekładniowego. Zatem można go zastosować do sklejenia uszkodzonego zbiorniczka płynu wspomagania układu kierowniczego. Klej jest odporny na temperatury do 120 st. C.

Wstępne utwardzenie następuje po 10 minutach, ale pełną wytrzymałość klej uzyskuje po 24 godzinach. Dlatego dopiero po upływie doby warto skontrolować jakość uzyskanego spoiwa. W razie jakichkolwiek wątpliwości, warto pokryć uszkodzenie jeszcze jedną warstwą kleju. A dopiero po upływie kolejnej doby nalać płyn do zbiorniczka.Jak należy postępować przy klejeniu?

Jak należy postępować przy klejeniu?

  • Pierwszy krok to przygotowanie odpowiedniej ilości kleju. Klej do Plastików 10 Minut MA Professional to klej dwuskładnikowy, zatem należy wycisnąć z aplikatorów takie same ilości kleju i utwardzacza, a następnie wymieszać je dokładnie.
  • Drugi krok to oczyszczenie i odtłuszczenie klejonych powierzchni oraz ich otoczenia.

Tu wystarczy Zmywacz Uniwersalny MA Professional. Po starciu zmywacza przechodzimy do kolejnego kroku.

  • Trzeci krok to zeszklenie klejonych powierzchni na gorąco. Operacja wymaga ostrożności. Powierzchnie, które mają być sklejone, należy podgrzać za pomocą opalarki do tworzywa, aż zrobią się szkliste. Trzeba uważać, aby ich nie przegrzać i nie stopić.
  • Czwarty krok to nałożenie wymieszanego kleju na jeszcze ciepłe, zeszklone powierzchnie. Sklejane powierzchnie powinny być ściśnięte przez ok 2 godziny. W przypadku pękniętego zbiorniczka można sobie poradzić w taki sposób, że po sklejeniu wystarczy go ścisnąć za pomocą taśmy klejącej.

Pozostanie już tylko czekać 24 godziny , na osiągnięcie pełnej wytrzymałości przez klej.

W klejeniu tworzyw sztucznych doskonale sprawdza się także Klej Metakrylowy szary lub czarny MA Professional.

Jest on przeznaczony do klejenia szeregu tworzyw sztucznych, między innymi PA, PC, ABS, PVC i PET, jak również metali (a także tworzyw z metalami). Kleju można używać do klejenia, a także do wypełniania powierzchni (np. do wypełniania ubytków o szerokości do 5 mm). Jest odporny na ścinanie, nacisk i zmęczenie. To także klej dwuskładnikowy, ale dla wygody użytkownika, wyposażony w specjalny mikser, w którym wygodnie miesza się klej z utwardzaczem.

Klejone powierzchnie należy oczyścić i odtłuścić. Pełne utwardzenie następuje po 24 godzinach.

Do szybkiego sklejania niektórych tworzyw sztucznych, takich jak poliwęglan PC i tworzywo ABS  można użyć również cyjanoakrylowego Błyskawicznego Kleju Konstrukcyjnego MA 406. Klej skleja powierzchnie w kilka sekund, ale pełną wytrzymałość również uzyskuje po 24 godzinach. Sklejone powierzchnie są odporne na temperaturę do 100 st. C. Także i w tym przypadku klejone powierzchnie należy oczyścić i odtłuścić.

Przy klejeniu zbiorniczków z tworzyw sztucznych, a także innych elementów z tworzyw trzeba pamiętać o odpowiednim dobraniu kleju do danego tworzywa, a także o oczyszczeniu i odtłuszczeniu powierzchni. Wskazana jest również cierpliwość – pamiętajmy, każdy klej uzyskuje pełną wytrzymałość po 24 godzinach. Jeśli temperatura otoczenia jest niższa niż 5 st. C, proces uzyskiwania wytrzymałości przez klej zdecydowanie się wydłuża.

 

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera