Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe

Zapchany filtr DPF - jak wyczyścić

Jak wyczyścić zapchany filtr DPF?

Współczesne samochody wyposażone są w rozwiązania, które powodują nie tylko niesamowite podniesienie wygody i bezpieczeństwa jazdy ale i dbałość o środowisko. Auta są tak dopracowane, że większość użytkowników ma kłopot z wymieniem wszystkich znajdujących się w nich systemów. Spostrzegają oni, że są komfortowe, ostrzegają o niebezpieczeństwach, mało palą. Przyjemność jazdy takim komputerem na kołach mąci zaświecenie się kontrolki na tablicy rozdzielczej, zauważalne pogorszenie parametrów pojazdu itp. Jedną z często spotykanych usterek samochodów z silnikiem diesla jest zapchany filtr cząstek stałych. Chcesz dowiedzieć się jaka jest jego rola, czym objawia się niesprawność, czy i jak można ją usunąć? Czytaj dalej!

 

Dpf co to jest?

Filtr cząstek stałych dpf (ang. diesel particle filter) montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Obniża on emisję do atmosfery zanieczyszczeń, co w efekcie przekłada się na zmniejszenie smogu. W zależności od instalującego filtr koncernu, paliwa zasilającego silnik, zwany być może GPF (ang. gasoline particulate filter – filtr cząstek stałych do silników benzynowych) lub FAP (fr. filtre a particule – filtr cząstek stałych ).

Filtry dpf to filtry cząstek stałych, które pracują bez użycia dodatkowych preparatów chemicznych. Dlatego zwane są filtrami suchymi. Filtr cząstek stałych dpf jest zbudowany z porowatych materiałów ceramicznych i metalowych. Spaliny podczas wędrówki kanalikami oczyszczane są z sadzy, tlenku węgla oraz niecałkowicie spalonych składników oleju napędowego. Filtry dpf po zamontowaniu w aucie nie wymagają konserwacji, aż do momentu gdy na tablicy rozdzielczej zaświeci się kontrolka.

Termin FAP oznacza filtry mokre. Składają się one z wkładu z węglika krzemu i potrzebują do pracy także ceryny (tlenku ceru). Musi ona znajdować się w zbiorniku płynu katalitycznego. Ceryna jest wtryskiwana w niewielkich ilościach do paliwa. Dzięki temu, zbierające się w filtrze cząstki stałe, usuwane są w temperatury niższej niż 450 stopni. W filtrach suchych proces oczyszczania rozpoczyna się po przekroczeniu temperatury 550 stopni.

Jeżeli filtr cząstek stałych ulegnie zapchaniu na skutek osadzenia w nim sadzy, wówczas spaliny mają utrudniony wylot a w rezultacie cylindry nie są należycie napełniane nową mieszanką. Powoduje to spadek mocy silnika i gdy filtr cząsteczek stałych jest gotowy na czyszczenie, zapala się umieszczona na tablicy rozdzielczej kontrolka. Przebieg po jakim to nastąpi zależy od wielu czynników np. jakości paliwa i oleju, stosowanych dodatków, warunków drogowych. Czy przywrócenie autu sprawności jest kłopotliwe? Ile kosztuje taka usługa?

Wizyta w stacji autoryzowanej

Stacje autoryzowane naprawiają usterki bardzo skutecznie, ale jednocześnie kosztownie. Najczęściej wymieniana jest wadliwa część. Jest to działanie radykalne. Ma jedną wadę. Na fakturze, którą otrzymuje klient pojawia się pozycja „filtr cząstek stałych cena” a ta najczęściej opiewa na kilka tysięcy złotych. Tyle kosztują nowe filtry dpf! Czy wymiana jest zawsze konieczna? Czy możliwe jest oczyszczenie filtra cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych – czyszczenie.

Objawy zapchanego filtra dpf ustąpią, gdy usunięty z niego zostanie nadmiar sadzy. Można to zrobić na dwa sposoby: podczas jazdy i na postoju.

Sadza zostanie zlikwidowana jeżeli spowodujemy, że silnik będzie pracował na wysokich obrotach, zaś auto poruszało się z prędkością powyżej 50 km/h. Po spełnieniu tych warunków, w suwie wydechu Common Rail silnik wykonuje dodatkowy wtrysk paliwa. Zwany jest on dotryskiem. Nie dochodzi jednak do samozapłonu, gdyż w cylindrze nie ma niezbędnego ciśnienia. W rezultacie paliwo jest przetłaczane wraz ze spalinami do układu wydechowego. W nim spala się i podnosi temperaturę filtra cząstek stałych. Powoduje to wypalenie zgromadzonych zanieczyszczeń.

Nie zawsze istnieje możliwość wyjechania za miasto czy na drogę szybkiego ruchu akurat wówczas, gdy kontrolka wskazuje, że nie jest sprawny filtr cząstek stałych. Objawy zapchanego filtra dpf można również usunąć przeprowadzając wypalenie sadzy na postoju. W tym celu należy wjechać na kanał i zaczekać aż silnik wystygnie. Następnie trzeba wykręcić czujnik ciśnienia z filtra dpf.

Gdzie on jest zlokalizowany w konkretnym modelu auta, najłatwiej dowiedzieć się oglądając film instruktażowy. Jest ich w sieci mnóstwo i wystarczy tylko w wyszukiwarce wpisać hasło youtube awaria dpf. Następnie przez otwór, w którym był czujnik należy wtrysnąć do filtra preparat i ponownie wkręcić czujnik. Teraz trzeba uruchomić silnik i pozwolić mu pracować na wolnych obrotach przez 15… 20 minut. Nie ma więc potrzeby opracowywania trasy, utrzymywania na niej określonej prędkości i obrotów silnika. Po zakończeniu czyszczenia filtr cząstek stałych jest sprawny, kontrolka gaśnie, silnik odzyskuje dawną werwę a właściciel auta spokój, bo wie, że poprawny stan auta został przywrócony, zaś nad wykonaniem wszystkich czynności miał osobistą pieczę.

Niepolecane sposoby, aby usunąć objawy zapchanego filtra dpf

To co podpowiada intuicja nie zawsze jest skuteczne. Wpisanie w wyszukiwarce hasła „filtr dpf objawy zapchania” powoduje, że można znaleźć wiele porad. Jednak nie wszystkie są warte uwagi.

Filtry dpf kosztują nie mniej niż kilka tysięcy złotych. Czy warto ryzykować zniszczenie precyzyjnego urządzenia (oraz taką kwotę) i myć filtr cząstek stałych Karcherem?

W sieci spotkać również można sugestie, aby wyczyścić filtr cząstek stałych dpf płynem do mycia kominków. Instalacja kominkowa jest mniej precyzyjna niż wydech samochodowy. Pracuje w zgoła innych warunkach. Skąd więc pomysł, aby traktować obie tak samo?

Sprawność instalacji wydechowej regulują przepisy. Filtr cząstek stałych to nie tylko kwestia mody. Zatrzymuje on około 85% zanieczyszczeń stałych! Objawy zapchanego filtra dpf znikną po wywierceniu w nim otworu. Teoretycznie w samochodzie będzie filtr cząstek stałych, kontrolka nie będzie sygnalizowała niesprawności, ale podczas sprawdzania pojazdu przez policję można otrzymać mandat, którego wysokość będzie znacznie wyższa niż cena opakowania sprawdzonego preparatu, który przywraca przepustowość filtra DPF.

Uwaga!

Przeglądarka internetowa, z której korzystasz jest przestarzała, przez co strona nie będzie wyświetlać się w prawidłowy sposób.

Wymagana zmiana przeglądarki na np.: Chrome, Firefox, Opera