Profesjonalna chemia motoryzacyjna i akumulatory samochodowe
Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?
Sprawny układ chłodzenia ma ogromne znaczenie dla właściwego działania silnika. Awarie układu chłodzenia mogą spowodować przegrzanie silnika, wypalenie uszczelki pod głowicą a nawet zatarcie jednostki napędowej. Awarie układu chłodzenia powodują także problemy z właściwą pracą ogrzewania kabiny. Jednym z największych wrogów układu chłodzenia jest kamień kotłowy.
Z artykułu dowiesz się:
- Co to jest kamień kotłowy?
- Kamień kotłowy w układzie chłodzenia? Skąd się tam bierze?
- Dlaczego kamień kotłowy jest groźny dla układu chłodzenia?
- Przegrzewanie silnika? Brak ogrzewania kabiny? To może być kamień kotłowy!
- Czy warto stosować ocet do czyszczenia układu chłodzenia?
- Jak skutecznie i szybko usunąć kamień kotłowy?
Co to jest kamień kotłowy?
Kamień kotłowy to osad, który powstaje w trakcie termicznego rozkładu wodorowęglanów wapnia oraz magnezu, które są składnikami wody kranowej. Zwłaszcza wody „twardej”, czyli zawierającej duże ilości soli wapnia i magnezu. „Twarda” woda występuje w wielu rejonach Polski.
Kamień kotłowy jest szkodliwy i można się o tym przekonać na co dzień, w gospodarstwie domowym. Albo w zakładach przemysłowych. Kamień kotłowy osadza się często w czajnikach, w pralkach automatycznych (na grzałkach), na grzałkach czajników elektrycznych, na dnie garnków, w bojlerach elektrycznych itd. I niestety, kamień kotłowy pojawia się także w układach chłodzenia samochodów.
Dlaczego kamień kotłowy pojawia się w układzie chłodzenia samochodu?
Kamień kotłowy pojawia się w układach chłodzenia samochodów wraz z wodą kranową. Zgodnie z zaleceniami producentów samochodów, w układach chłodzenia należy stosować płyny chłodnicze o określonej specyfikacji. Albo płyny chłodnicze uniwersalne, spełniające wymagania wielu producentów samochodów.
Niestety, nadal są kierowcy, którzy nie stosują się do tych zasad.
W jakich sytuacjach kamień kotłowy może pojawić się w układzie chłodzenia samochodu?
- Kiedy kierowca stale stosuje wodę kranową zamiast płynu chłodniczego. Takie postępowanie dodatkowo grozi pojawieniem się korozji, przegrzaniem jednostki napędowej i zamarznięciem wody w układzie chłodzenia w trakcie zimy (co może spowodować rozsadzenie układu).
- Kiedy kierowca uzupełnia poziom płynu chłodniczego wodą kranową;
- Kiedy kierowca stosuje koncentrat płynu chłodniczego, zgodny z zaleceniami producenta auta (albo uniwersalny, spełniający wymagania wielu producentów samochodów), ale rozcieńcza go wodą kranową. Do rozcieńczania koncentratu płynu chłodniczego zawsze należy stosować wodę zdemineralizowaną.
Dlaczego kamień kotłowy jest szkodliwy dla układu chłodzenia w samochodzie?
Kamień kotłowy jest bardzo szkodliwy dla układu chłodzenia w samochodzie. Przede wszystkim dlatego, że osadza się w wąskich kanałach chłodnicy, utrudniając, albo całkowicie uniemożliwiając właściwy przepływ płynu chłodniczego. Może również powodować lokalne przegrzania albo niedogrzania w chłodnicy lub nagrzewnicy auta.
Jakie są konsekwencje pojawienia się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia?
- Zmniejszona wydajność układu chłodzenia, na skutek częściowego lub całkowitego zapchania kanałów chłodnicy. Powoduje to zmniejszoną skuteczność działania układu chłodzenia. W konsekwencji trzeba liczyć się z przegrzaniem silnika, przyspieszonym zużyciem uszczelki pod głowicą (na skutek pracy w podwyższonej temperaturze silnika), a nawet możliwością zatarcia silnika na skutek przegrzania oleju silnikowego i utraty właściwości smarnych.
- Kamień kotłowy bardzo często osadza się w nagrzewnicy. To element układu ogrzewania kabiny samochodu. Przez nagrzewnicę przepływa gorący płyn chłodniczy, który oddaje tutaj ciepło. Jest ono wdmuchiwane do wnętrza kabiny za pomocą wentylatorów. Jeśli dojdzie do osadzenia się kamienia kotłowego w nagrzewnicy, trzeba liczyć się ze zmniejszoną skutecznością ogrzewania kabiny auta.
- Problemy z właściwym przepływem płynu chłodniczego w zapchanym układzie mogą powodować przyspieszone zużycie pompy cieczy chłodzącej, przyspieszone zużycie elementów układu chłodniczego, przeciążenie wentylatora (w przypadku przegrzewania się układu, wentylator będzie stale uruchamiany).
Jak wyczyścić układ chłodzenia w samochodzie? Czym wyczyścić chłodnicę?
Jak przeprowadzić odkamienianie układu chłodzenia? Czy zastosować płukanie układu chłodzenia octem? To stara metoda, stosowana przez wielu starszych kierowców. Ocet jest często używany do czyszczenia domowych sprzętów (takich jak czajniki) z kamienia kotłowego. Ale w przypadku układu chłodzenia się nie sprawdza. Dlaczego? W układzie chłodzenia znajduje się szereg elementów gumowych, na które ocet może mieć zły wpływ.
Ocet wpływa na kruszenie uszczelek, co może spowodować nieszczelności w układzie chłodzenia. Czyszczenie układu chłodzenia octem to bardzo zły pomysł. Tak samo, jak czyszczenie układu chłodzenia kwaskiem cytrynowym. Jak wyczyścić chłodnicę w ciągniku? Jak wyczyścić układ chłodzenia w samochodzie? Trzeba zastosować specjalny środek czyszczący.
Odkamieniacz chłodnicy MA Professional – skutecznie usuwa kamień kotłowy!
Odkamieniacz chłodnicy MA Professional to specjalny środek czyszczący, który opracowano z myślą o sprawnym usuwaniu kamienia kotłowego z układu chłodzenia samochodu, ciągnika, czy innego pojazdu, ze spalinowym silnikiem, chłodzonym cieczą.
Płukanie chłodnicy za pomocą MA Professional warto wykonać w następujących sytuacjach:
- W przypadku stwierdzenia zmniejszonej skuteczności działania układu chłodzenia (przegrzewanie się jednostki napędowej, podwyższona temperatura płynu chłodzenia);
- W przypadku stwierdzenia problemów z właściwym ogrzewaniem kabiny (niska wydajność układu ogrzewania);
- Po zakupie samochodu używanego, gdzie istnieje podejrzenie, że poprzedni kierowca stosował wodę w układzie chłodzenia.
Jak stosować odkamieniacz chłodnicy MA Professional? Jak usunąć kamień kotłowy?
Skuteczne płukanie układu chłodzenia należy zastosować przed wymianą płynu chłodniczego. Co powinno się przygotować?
- Odkamieniacz chłodnicy MA Professional;
- Wodę zdemineralizowaną – minimum 5 litrów (w zależności od pojemności układu chłodzenia pojazdu);
- Nowy płyn chłodniczy – dobrany zgodnie z zaleceniami producenta auta, albo uniwersalny płyn chłodniczy wysokiej jakości, spełniający wymagania większości producentów aut (na przykład płyn chłodniczy MA Professional G-12 czerwony).
- Naczynie na stary płyn chłodniczy.
Uwaga! W trakcie pracy silnik rozgrzewa się do bardzo wysokiej temperatury! Płyn chłodniczy także! Otwieranie korka chłodnicy w trakcie pracy układu chłodzenia, albo dotykanie gorących części może spowodować oparzenie!
Należy także zwrócić uwagę na wentylator. Jego ramiona mogą poranić palce. Wentylator może się kilkakrotnie włączać w trakcie czyszczenia układu, po uruchomieniu silnika.
Jak oczyścić układ chłodzenia z kamienia kotłowego?
- Usunąć z układu stary, zimny płyn chłodniczy – zlać go za pomocą korka spustowego w chłodnicy, albo odpiąć wąż przy chłodnicy, w najniższym miejscu.
- Wlać do układu wodę zdemineralizowaną.
- Wlać do układu całe opakowanie odkamieniacza MA Professional.
- Zakręcić korek chłodnicy i uruchomić silnik na biegu jałowym, na 15 minut.
- Po 15 minutach wyłączyć silnik.
- Poczekać, aż jednostka napędowa i płyn w układzie chłodzenia wystygną (ok. 30 minut).
- Zlać wodę wraz z odkamieniaczem za pomocą korka spustowego w chłodnicy, albo odpiąć wąż chłodniczy w najniższym miejscu.
- Wlać do układu nowy płyn chłodniczy (np. MA Professional G-12 czerwony). Sprawdzić, jaka ilość płynu powinna znaleźć się w układzie (informacje o tym można znaleźć w instrukcji samochodu).
- Odpowietrzyć układ chłodzenia.
Zastosowanie dobrego płynu chłodniczego w układzie chłodzenia pozwoli uchronić układ przed ponownym pojawieniem się w nim kamienia kotłowego. Płyn chłodniczy MA Professional G-12 nie zawiera krzemianów i azotanów. Zapewnia świetne właściwości chłodzące, a także wysoki poziom ochrony antykorozyjnej. Płyn ma wydłużoną żywotność – do 5 lat. Jest odporny na zamarzanie do minus 35 stopni C.
Kamień kotłowy może być powodem wielu poważnych uszkodzeń i awarii. Dlatego warto go jak najszybciej usunąć z układu chłodzenia. Odkamieniacz MA Professional warto również zastosować prewencyjnie w kupionym aucie używanym, gdzie do końca nie wiadomo, jak auto było serwisowane.
Polecane artykuły
Majsterkowanie
Pasta do mycia rąk – jaką wybrać i dlaczego warto jej używać?
Każdy majsterkowicz wie, że prace przy samochodzie to brudna robota. Problem związany z zabrudzonymi dłońmi czy ciuchami znany jest wszystkim…
Eksploatacja
Jak zadbać zimą o karoserię i progi w samochodzie?
Zima to szczególnie trudny czas dla kierowców, nie tylko z uwagi na warunki panujące na drogach. To także pora roku,…
Eksploatacja
Podwozie rdzewieje? Co nałożyć bezpośrednio na rdzę?
Aby temu zapobiec, należy regularnie zabezpieczać podwozie z wykorzystaniem dobrych jakościowo preparatów. Możesz to zadanie zlecić fachowcom lub też wykonać…